bevezető
| 1-100
| 101-200
| 201-300 |
a legújabbak
A
művészetben csak az számíthat formának és eszköznek, ami
helyett választhatnánk mást is. Ha valami másnak a választása
magát a művet is megváltoztatná, azaz, ha az adott mű
létrehozásához az adott eszköz és adott forma
elengedhetetlenül szükséges, akkor az már nem eszköz és
nem forma, hanem a tartalom nélkülözhetetlen, integráns
eleme. |
Számomra
az irodalom a szabadság dimenziója: révén lettem szabadulóművész. |
A
földön kívüli értelmes lények látogatásainak a kutatása
abból az alaptételből indul ki, hogy mégsem értelmesek,
sőt, mondhatni szellemi fogyatékosok, mert ha valóban
értelmesek lennének, akkor nem titokzatos ábrákkal és
gabonakörökkel üzengetnének és nem suta csészealjak röptetésével
vagy emberrablással hívnák fel magukra a figyelmet, hanem
már rég indítottak volna egy kereskedelmi tévécsatornát.
|
Azt
hiszem, írónak nem vagyok eléggé jó. A konstruktőri (vagy
inkább: barkácsoló), szerkesztői hajlamom az erősebb, így
saját gyönge nyersanyagaimat addig szerkesztgetem szét és
egybe, amíg elfogadható irodalmi szövegekké nem válnak. |
Igen
szoros kapcsolatban állok a természettel. Naponta egyszer
kinézek az ablakon. |
Rám
ellenkezőleg hat a tömegvonzás: taszítanak azok a helyek,
ahol sok ember van egyszerre. |
Az
vagy, amit a Világvége előtt öt perccel cselekednél. (Norman
Károly) |
A
felolvasóesteken egyes költők elveszítik az időmértéküket. |
Az
első szerelem saját elsőségében egyben utolsó is. |
A
"sors" voltaképp egy univerzális helyettesítő
fogalom, jelentős mértékben egybevág a szintén mindent megmagyarázó
"izé"-vel. De hasonlít a geometriai feladatok
megoldásánál alkalmazott segédvonalhoz is. Ahogy a segédvonal
eredetileg hiányzik az ábráról, ugyanúgy a sors is hiányzik
a valóságból, de alkalmazásával igazolhatók lehetnek történések,
helyzetek. Kicsit tudákosan mondhatnám úgy is, a Létből
a sors felrajzolása révén fejthető ki az emberélet. |
A
posztmodern életeszmény nem a biztos alapra helyezett, egyszer
s mindenkorra rögzült identitást jelenti, hanem ellenkezőleg,
azt, hogy identitásunk rögződését és megmerevedését mindenáron
elkerüljük. |
Minden létező valós és képzetes összetevőből áll; ezek együttesen
alkotják a létezés komplex teljességet. Az egymástól nem
függetleníthető és egymást nélkülözni nem tudó összetevők
egyetlen egészet alkotnak. A két összetevőnek az egészben
való részvételét saját mértékük és intenzitásuk határozza
meg. Megfelelően nagy mérték és erős intenzitás dominánssá
teheti az összetevők valamelyikét, így egyes létezők inkább
valóságosaknak, míg mások inkább képzetesnek mutatják magukat.
Mint ahogy az összetevők között az egészben, úgy az összetevőkön
belül a mérték és az intenzitás között egyszerre van egyensúly
és mozgás; ezért a létező egyfelől bizonyos állandóságot
mutat saját valóságosságát és képzetességét illetően, másfelől
időben változónak bizonyul. Ily módon minden létező nem
csupán egyszerre valós és imaginárius, hanem ezen kettősségében
egyszerre statikus és dinamikus, és magában foglalja a harmóniát
csakúgy, mint a diszharmóniát. Mindezeket dologegészként
és immanensen tartalmazza, tehát nem külön mint valóságos,
és nem külön mint képzetes, hanem együtt, mint komplex módon
létező. |
„Csak nem kívánjátok tőlem, hogy megfogalmazzam nemzeti,
felekezeti és faji hovatartozásomat? Csak nem kívánjátok
tőlem, hogy – identitásom legyen? Elárulom hát nektek: egyetlen
identitásom van, az írásbeli identitás.” (Kertész Imre:
Valaki más) |
bevezető
| 1-100
| 101-200
| 201-300 |
a legújabbak
linkfelhő
+ 3 aforizma minden újratöltésre
|