AZ
ÁLOMMÁS, 7. / Feltételezem, Károlykának
nem volt tudomása az apám és Kovács Vilmos közti konfliktusról
(eléggé bunkó volt ilyen értelmiségi dolgokhoz), és engem
nem ezért osztott be éppen Kovácsnéhoz – bár utólag már
ebben sem lehetek biztos: meglehet, éppenhogy szándékosan
küldött engem Éva néni nyakára. Bárhogy is, tőlem valószínűleg
nem azt kapta, amit várhatott volna, mert én bizony áradoztam
a jelentésemben. Még ám teljesen őszintén: Geckónéhoz
képest, akit botrányosan rossz tanárnak tartottam, Kovácsné
órája igazi felüdülésnek számított és bizony nagyon-nagyon
sajnáltam, hogy a mi osztályunkban nem ő a magyartanár.
(Ekkor, mivel apám gondosan elhallgatta előlem, nekem
fogalmam sem volt a közte és Vilmos közötti konfliktusnak
sem a lényegéről, sem a súlyáról, csak annyit tudtam,
hogy vitáik vannak, néha összevesznek, máskor meg kibékülnek,
mint például akkor, amikor Vilmos előszót írt apám egyik
könyvéhez, talán 1970-ben.)
Gezkóné előtt, nyolcadikig Becánics Olga volt a magyartanárunk.
A nyelvtant ő szerettette meg velem egy életre. Még dühödt
irodalom-ellenességem idején is érdekelt a grammatika,
a nyelv szerkezete, izgatott a szókincs gazdagsága. Irodalomtanárnak,
utólag visszagondolva, nem volt valami fényes, semmivel
sem nyújtott többet, mint ami a tankönyvben volt, ám nem
szakmai, hanem emberi kvalitásai miatt mégis úgy emlékszem
rá vissza, mint legkedvesebb oktatóim egyikére.
Kilencedikben aztán két csapás is ért egyszerre: nem volt
többé magyar nyelvtanunk (csak nyolcadikig szerepelt a
tanrendben), az irodalmat meg nem Olga néni tanította
(ehhez hiányzott az egyetemi diplomája – csak főiskolai
volt neki –, így a felsőbb osztályokban nem okíthatott).
Geckóné pedig már a legeslegelső óráján a legmélyebb felháborodást
váltotta ki belőlem. A beszédstílusát egyszerűen nem tudtam
elviselni. Ezen felül szerintem hülyeségeket beszélt,
amit mondott, abban nem volt logika, csapongott, össze
nem függő és a témához nem tartozó érdektelen kitérőket
tett; egyáltalán: követhetetlen ostoba hadovának tűnt
a tanítása. Lehetett volna nem odafigyelni rá, de hangja
és beszédmodora a maga rikácsoló agresszivitásában eleinte
ezt sem tette lehetővé.
Hogy mit és hogyan adott elő 2 éven keresztül, abból egyetlen
szóra sem emlékszem, de elviselhetetlen beszédmódja annál
jobban belém rögzült. Ennek lényege az, hogy gyakorlatilag
minden mondatába beletűzött egy kérdést, amire azonnal
válaszolt is. Az ereszkedő hanglejtésű mondatban a kérdésnél
hirtelen felcsapta a hangsúlyt, szinte rikkantott, valahogy
így:
"Petőfi Sándor első verse 1842-ben jelent meg na
hol?, az Athéniumban. Nem sokkal ezután
felfigyelt rá és felkarolta na ki?,
Vörösmarty Mihály, az akkori legnagyobb költő, aki na
mit írt?, a Szózatot. Petőfinek hamarosan
megjelent első kötete és munkát is kapott na
hol?, a Pesti Divatlapnál. Már első verseiben
megmutatkozott na mi?, a népiessége."
És így tovább 45 percen keresztül.
Ezt őrjítőnek, felháborítónak, botrányosnak találtam,
és elhatároztam, hogy a következő órájára már be sem megyek.
Ez történelmileg csupán a magányos lázadó szükségszerűen
bekövetkező bukását vonta volna maga után, ám én sajnos
fellázítottam a barátaimat is.
Amikor másnap magyarórának kellett következnie, mi hatan-heten...
Folyt.
köv.