-
Minek tartod magadat elsősorban, bloggernek, írónak, újságírónak
vagy költőnek?
– Ezek közül csak újságírónak nem. Ettől még újságba
író lehetek, hiszen munkáim nemcsak könyvekben és folyóiratokban,
hanem napilapokban is megjelennek, klasszikus és tipikus újságírói
tevékenységet azonban nem folytatok, nem írok és nem dolgozok
fel híranyagot, nem készítek riportokat, nincsenek helyszíni
tudósításaim, nem végzek oknyomozást, nem járok utána bejelentéseknek
– és nem is kötődöm egyik szerkesztőséghez sem. Újságokban szerepelve
amolyan alkalmi publicista lennék hát, aki vagy saját ötletéből
ír közéleti, politikai témájú cikket, esszéket és ezeket megpróbálja
eladni, vagy konkrét felkérésnek eleget téve ír és küld anyagot
a megrendelőnek. Vénségemre a hírlapi tárca műfajába is belekóstoltam,
újabban a Népszava Szép Szó mellékletében jelengetnek meg a
szépirodalom és a zsurnalisztika határmezsgyéjén mozgó kis történeteim.
Visszatérve eredeti felsorolásodra: az íróság eléggé általános
fogalom ahhoz, hogy magamra nézve leginkább elfogadjam, hiszen
az összes többi, amit művelek, ez alá besorolható. Ezen túlmenően
írónak lenni számomra nem csupán egy tevékenységé kört
vagy foglalkozást jelent, hanem annál jóval többet. De nem is
hivatást, ezt a szót nem szeretem, mert óhatatlanul valamilyen
elrendelt szerep vállalását jelentheti, rokon az elhivatottsággal
– s ez, főleg az utóbbi egy-másfél évtizedben nem igazán érvényes
rám, vagy ha mégis, akkor nem úgy, mint azokra, akiket hitvalló,
hivatástudó, elkötelezett íróknak tekinthetünk.
Nekem ugyanis nincsen rögzült és programszerűen gyakorolt kötődésem
sem világnézethez, sem ideológiához, sem politikai vonalhoz
(bár elismerem: a látszat néha mást mutat), és nem fogadtam
örök hűséggel magamévá semmilyen irodalmi stílust, alkotásmódot,
művészeti szemléletet. Természetesen vannak vonzódásaim, nem
vagyok teljesen mentes bizonyos besorolhatóságoktól, sőt, mindig
vannak olyan nézeteim, amelyek aktuálisan beágyazódhatnak valamilyen
vonulatba, de ezek – szeretném hinni – nem merev elkötelezettségek
formájában léteznek bennem és munkáimban, hanem az állandó változás,
átalakulás, flexibilitás jegyeit mutatva késztetnek mindig valami
új létrehozására. Így aztán az íróság számomra nem
hivatás, hanem inkább állapot, életvitel, magatartásforma. Olyan
szellemi készség, sőt: készültség, amely meghatározza
a világhoz és a világ dolgaihoz való viszonyomat, de meghatározza
azt is, hogy magamra hogyan tekintsek. Író vagyok tehát, azzal
az adottsággal és készültséggel áldott és átkozott gondolkodó
ember, aki kényszeres állandósággal ír, szinte mindegy,
hogy regényt, verset vagy blogot – avagy épp válaszokat egy
interjúban feltett kérdésekre.
- Azt tehát már tudjuk, hogy mit jelent számodra az íróság.
Ehhez képest mennyiben más érzés internetre írni, blogolni,
úgy, hogy azonnal megjelenik az írásod, és jönnek rá a válaszok
is?
– Az effajta írói jelenlétnek az ízét-zamatát mintegy tíz éve
ismerem. Bevallom, én a digitális szövegállományt ma már többre
becsülöm a nyomtatott kéziratnál, az internetes megjelenés pedig
bizonyos tekintetben fontosabb számomra a hagyományos közléseknél.
Csak azért nem helyezem egyértelműen az előbbit az utóbbi fölé,
mert a tradicionális befogadói közeg, beleértve a szakmát is,
még nem ismeri el a csak a weben közzétett írások rangját. Egyesek
lenézik, mások csupán idegenkednek, s akadnak, akik egyszerűen
nem vesznek róla tudomást. Hiába szórja valaki tele verseivel
az internetet, hiába jelennek meg a munkái CD-n, digitális könyvben
vagy akár irodalmi portálokon – olvasók és kritikusok költővé
csak akkor avatják, ha nyomtatott verseskötettel a hóna alatt
jelenik meg az irodalomban. És meglehet, ez jól is van így:
ostobaság lenne a Gutenberg-galaxist lerombolni, olvasási kultúránk
átalakítását is fölösleges siettetni. A hagyományos irodalmisághoz
tradicionális közlésformák illenek. Az új eszközökkel élők pedig
úgyis kialakítják a maguk értékrendszerét, a kettő már most
is együtt él, és számomra nem kétséges, hogy melyik fog ebből
a szimbiózisból „győztes fajként” kiemelkedni.
Mindezzel azt akarom mondani, hogy számomra egyelőre igen fontos
az újságokban, folyóiratokban való megjelenés (külön öröm, ha
van internetes változatuk!) és az, hogy a jelentősebbnek gondolt,
legtovább érlelt munkáim végül könyv alakjában öltsenek testet.
De emellett ma már ugyanekkora jelentőséget tulajdonítok az
internetes publikációknak is. Mégpedig azért, mert a világhálón
minden mű új kontextusba kerül, pótlólagos mellékjelentések
ragadnak rá, egészen újfajta közegbe olvasódik bele. Az irodalmi
alkotás internetes információvá lesz, elérhetősége korlátlanná,
felhasználhatósága sokrétűvé válik. A mű teljesen kiszakad a
szerzői, kiadói, terjesztői korlátok közül, elveszti a lokalitás
megtartó, de egyben korlátozó jellegét, helyette megnyílik előtte
az a nagyszerű perspektíva, hogy a virtuális univerzum részévé
váljon. És a Neumann-univerzumnak van egy hihetetlenül nagy
előnye a Gutenberg-galaxissal szemben: hogy nem elszigetelt,
egyesével fellelhető és sokak számára meglátogathatatlan bolygókból
áll, hanem minden pillanatban mindenki számára a teljesség azonnali
elérését kínálja.
Mámorító érzés ehhez a világhoz csatlakozni, gyarapításában
részt venni, sajátosságait új művészi tartalommal társítani.
Az önkifejezésnek és a világ értelmezésének soha nem tapasztalt
dimenziói, lehetőségei nyílnak meg ezáltal. Ezekkel okosan élni:
lehet-e szebb kihívás a XXI. században élő író számára?
A blogírást én ebből a fent vázolt aspektusból nézem. Élni a
lehetőséggel, hogy kifejezzem magam, hogy értelmezzem a világot.
A körülmény, hogy a naplójegyzet szinte megszületése pillanatában
a nagy nyilvánosság elé kerül, a dolog lényegét nem változtatja
meg, csupán a jellegét módosítja. A visszajelzés, az olvasó
azonnali reagálása újabb dimenziót nyit, kommunikációs csatornákat
aktivizál. Jó esetben ezek egészséges mértékben hozzájárulnak
annak a bizonyos – ezúttal a befogadói közeg által kialakítandó
– kontextusnak a létrejöttéhez, amelyben maga a jegyzet, a szerzői
közlés kiegészítő jelentéstartalmakat integrálhat magába. Ugyanilyen
hasznos lehet az is, ha polémia, érdemi eszmecsere alakul ki,
ha megfogalmazódik az ellenérveknek az eredeti közléssel összevethető
súlyú rendszere.
A valóságban ilyen ideális esetek ritkán fordulnak elő. Nem
minden blogger, s aki igen, az sem mindig törekszik arra, hogy
valami új tartalommal, egyéni meglátással, személyes mondandóval
lépjen közönsége elé. És olvasói nem is feltétlenül ezt várják
tőle, a hozzászólásokból kiderülhet, hogy csupán kölcsönösen
egymás jelenlétéről akarták biztosítani egymást. Itt vagyok,
írok, itt vagyok, hozzászólók. Ebben sincs semmi rossz, a kommunikációban
részt vevők számára ez fontos lehet. No és aztán persze vannak
a kellemetlenkedő hozzászólók, de őket most talán hagyjuk.
Én a blogolást mindig is egyfajta folyamatos író-olvasó találkozónak
tekintettem, olyan helyzetnek, amikor az alkotó minden egyes
megnyilvánulása azonnali megbeszélésre kerül. Jó esetben a blogírónak
kialakul a törzsközönsége, „egymásra szoknak”, a felek alig
várják, hogy szóba elegyedhessen egymással. Ez rám, bevallom,
ösztönzőleg hat, ugyanakkor időről időre arra is rá kell döbbennem,
hogy energiám elaprózását is jelenti, elvon az elmélyült alkotómunkától.
Most éppen visszavonulási ágon vagyok. A feleszmélésemhez –
sajátos módon – fájó konfliktus segített hozzá. Néhány havi
intenzív blogolással tagja lettem egy közösségnek, és talán
a kelleténél is jobban a magamévá szerettem. Sajátos módon azonban
– és ebbe csak most, utólag gondoltam bele – ennek a közösségnek
nem csupán a nagy számú blogger és a még több olvasó volt a
tagja, hanem maga a szolgáltató is, amely kifejezetten a közösségépítés
szándékával lépett fel. Ennek következtében a közösség hierarchikusan
rendezetté vált, néhány bloger – köztük én is – több lehetőséget,
nagyobb figyelmet kapott az átlagos felhasználókhoz képest,
további néhány szerző pedig favorizált belső emberként élhetett
a kiemelt állandó jelenléttel. Blogoltak és kommenteltek a szolgáltató
belső munkatársai is, a pénzügyi vezető, a tartalmi vezető,
a közösségi menedzser, a programozó… Miközben folyt a közösség
kialakítása és megerősítése, aközben a szolgáltató természetesen
saját üzleti érdekeit képviselte. Nem tudom, hogy ez a struktúra
mennyire hordja magában annak a veszélyét, hogy időnként kisebb-nagyobb
konfliktusok bontakozzanak ki a közösségen belül, s hogy ezek
a szolgáltató és felhasználók között is felszikrázzanak (esetemben
megtörtént és balul sült el). Nem tudom, mennyire egészséges,
ha egy blogszolgáltató vállalkozás vezetői barátkoznak a felhasználóikkal,
találkozókat szerveznek, ajándékokat ajánlanak fel számukra.
Amikor az ember benne van, úgy érzi, épp ezek miatt a körülmények
miatt érzi jól köztük magát (állítom: így volt), kívülről nézve
azonban kételyeim vannak afelől, vajon használ-e a magyar blogszféra
egészének ez a megszokottól eltérő felépítés, s vajon nem egészségesebb
és természetesebb dolog-e a közösségek kialakulását a spontán
szerveződésekre bízni.
- Szóval úgy tűnik, visszavonulsz a homályos jövőjű Blogtérről
saját szigetetekre, a Kettenklubba. Ez egy elég különleges vállalkozásnak
tűnik, kíváncsi lennék, hogyan alakult ki az egész, honnan jöttek
az ötletek az egyes "projektumokhoz", miket találhat
itt az erre járó olvasó?
– Kettenklub helyett mondhatnék UngPartyt vagy Manzárdot is,
néha magam sem tudom, melyik a főoldal és melyek az alrendszerek.
Az évek során az egységek funkciója, neve és egymáshoz való
viszonya többször is változott aszerint, hogy időről időre mi
vált számomra fontosabbá. Digitális mikrokozmoszom kialakulásának
teljes történetével nem szeretném terhelni az olvasót, de talán
dióhéjban mégis összefoglalom, hogyan indultam, s miként jutottam
a mai kuszasághoz.
2000 őszén kezdtem információkat, szövegeket feltölteni az internetre,
ezzel létrehozva akkori magánkezdeményezésem, az UngBereg Irodalmi
és Művelődési Alapítvány honlapját. Ennek a 2002-ig működött
formációnak a keretében végeztem könyv- és lapkiadói, könyvterjesztői,
szerkesztői, irodalomszervezői munkámat, s ezt tükrözte a honlap
is (archívuma
mai napig elérhető). Jelzem, ez volt az első kárpátaljai vonatkozású
webhely a világhálón.
Szándékosan az új évezred kezdetéhez igazítva 2001. január 1-jén
indítottam az UngParty NetCafé-nak nevezett internetes irodalmi
kávéházat és a netPánsíp digitális folyóiratot. Az előbbi tekintendő
mostani rendszerem elődjének, az utóbbi az akkor még nyomtatásban
is létezett hasoncímű folyóiratom (Pánsíp) internetes változataként
jelent meg. A NetCafé alá azóta megszűnt rovatok tartoztak,
ezek egyike, a Newság című webnaplóm kezdeményéül szolgált.
Eleinte itt gyűjtöttem össze a fontosnak gondolt kárpátaljai
kulturális híreket, később kommentáltam is őket, és már nemcsak
a kárpátaljaiakat; mígnem a rovat friss napi jegyzeteket közlő
oldallá fejlődött. „Közhírek és magándohogások”, fogalmaztam
meg magamban a szlogent, mit sem tudva arról, hogy blogot írok.
Ezt a kifejezést még akkor sem ismertem, amikor 2002-ben már
különálló szabályos webnaplót kezdtem vezetni Manzárd néven.
Az anyalap ezzel párhuzamosan saját útját járta. Bár a nyomtatott
Pánsíp megszűnt, ám az internetes verzió 2004-ig évi két alkalommal
szabályos folyóirat-számokkal jelentkezett (archívuma
elérhető), a főoldalnak pedig UngParty Newság lett a neve és
közel négy éven keresztül kulturális webmagazinként működött.
Ezalatt a két rendszerben száznál több szerző öt-hatezer művét
publikáltam. Az archívum sajnos nem teljes és kicsit rendezetlen
is, de így is jókora. Alakult egy új rovatom is, a virtuális
irodalmi szalon, ennek a keretében szerveztem először irodalmi
interakciókat – de erről később.
Tudni kell, hogy én a kéziratokat emailben kaptam, minden szöveget
régimódi szerkesztőként akkurátusan gondoztam, komótosan betördeltem
vizuális honlapszerkesztővel (Marcomedia Dreamweaver) és FTP-feltöltéssel
helyeztem a szerverre (a tárhelyet a New York-i Hungarian Human
Right Foundation ingyenesen biztosítja számomra). A rendszerem
mai napig fapados, azaz minden egyes oldalt külön szerkesztek
és illesztek a rendszerbe, semmi sincs automatizálva, minden
linket, kiemelést manuálisan készítek. Ez a munka 2004-ben már
teljes időmet igénybe vette, így felhagytam mind a webmagazin,
mind a szépirodalmi periodika kiadásával, helyettük megalapítottam
a Kettenklubot, a feleségem és a magam irodalmi oldalát, a digitális
folyóiratot és a virtuális irodalmi szalont pedig összevontam,
így most PánsípSzalon a neve.
Mindez tehát csak hosszúra nyúlt bevezető volt a lényeg összefoglalásához:
Saját szókreációmmal virtuálénak nevezem az UngPartyt,
amely alá három nagyobb egység tartozik.
Kettenklub:
Bernicky Évával közös irodalmi ikeroldalunk. Itt szinte kizárólag
már másutt megjelent munkáinkat adjuk közre és gyűjtjük össze,
illetve itt találhatók a könyveinkről írt kritikák is.
UngParty Manzárd
– én vagyok a manzárdőr és ez az én webáriumom. Annak
idején bevittem a Kettenklub alá, de mára kinőtt alóla, jóval
több egy szokásos blognál, lévén írói és internetes tevékenységem
egészét megjeleníti és elérhetővé teszi.
PánsípSzalon
– irodalmi projektumok színtere. Itt térek vissza arra, hogy
korábbi virtuális irodalmi szalonom keretében rendeztem első
interakcióimat, például egy internetes konferenciát Vízumköteles
irodalom? címmel, itt zajlottak a költőbarátaimmal készített
kollektív online-interjúk, sőt, itt tartottam meg virtuális
könyveink ugyancsak virtuális könyvbemutatóit. Ezek lezárt sorozatok.
Ám 2003-ban itt születtek a képzetes szavak enciklopédiájának
első címszavai is. Ezt a projektumot aztán tavaly folytattam
az új PánsípSzalonban, illetve most volt egy kis reneszánsza
a Blogtéren is. Az Identifikció
lényege, hogy nem létező kifejezések szócikkeit készítjük el
szerző- és játékostársammal. (A korábban teljesen ismeretlen
cyberpondró, orgialiszt, szövegimitátor vagy furbájol keresőszóra
a Google ma már több ezer találatot jelez.) A PánsípSzalon adott
keretet kollektív szonettjátékomhoz, ide írtam műfordító-barátaim
bevonásával azt a prózaművemet, amelybe 43 szerző 18 különböző
nyelven írt 56 mondatát dolgoztam bele. Ugyancsak itt követhetők
nyomon Pilinszky-projektumom
lassan csörgedező eredményei.
Mindezek az oldalak alaposan össze vannak kötve kereszthivatkozásokkal,
így voltaképp bárhonnan el lehet jutni bárhová – az igaz, hogy
eltévedni ennél is könnyebb. Viszont akárhová is keveredik az
óvatlan olvasó, talán mindenütt talál valami érdemlegeset, hadd
bolyogjon hát a labirintusban, én már meg sem próbálok a kedvében
járni áttekinthetőbb rendszer építésével. A frissek mindig szem
előtt vannak, a régieket keresve meg talán bosszúságát enyhítheti
a véletlen találat kellemes izgalma.
Akkor sem jár rosszul, ha a rendszerből kifelé mutató linkeket
követi, rátalálhat más-más helyen vezetett és kommentált blogjaimra,
régi és új fórumaimra, az Álkárpátráz
című irodalmi projektumról, a most éppen szünetelő Kárpáty
News című hírblogról, Pillangószív-oldalamról
vagy egy-egy újraéledő irodalmi szerepjátékomról nem is beszélve.
Oda vonulok hát vissza, ahonnan el sem jöttem soha, bár néhány
hónapig a lassú UngParty-építkezésnél fontosabb volt számomra
a kitűnő technikát és remek közösséget biztosító Blogtéren folytatott
intenzív blogolás. Onnan eljöttem, ám abban biztos vagyok, nem
ez volt az utolsó kísérletem arra, hogy egy külső rendszerben
magamat kipróbáljam.
- Saját bemutatkozó oldaladon a KettenKlubban így írsz: "Félő,
nem leszek már sem Nobel-díjas csillagász, sem világhírű jazzgitáros."
Egy közelmúltbeli MV-s blogmark keretében megtudhattuk, hogy
a csillagászat régen érdekelt, mi a helyzet azonban a gitározással?
Miket szoktál gitározni, milyen zenéket kedvelsz?
– A célzás csillagászi és muzsikusi ambíciómra inkább csak önirónia.
Talán azt akartam kifejezni ezzel, hogy bár az életem az írás,
az íróság lett, ám ezen a téren elért sikereimet nem tartom
túl sokra. Tudósnak lenni komolyabb, zenésznek lenni pedig szabadabb
dolog. Az előzőhöz a kitartás és a szorgalom, az utóbbihoz a
tehetség hiányzott belőlem. Meg talán az is benne van ebben
a derűs lemondásban („nem leszek már”), hogy tudatos vállalással
beköltöztem a magyar nyelv csodálatosan gazdag, de mégiscsak
zárt világába, ahelyett, hogy a tudomány vagy a zene nemzetek
és nyelvek feletti univerzalitását választottam volna.
A kettő közül egyébként a csillagászatnak volt az életemben
egy fokkal reálisabb esélye, hét egyetemi szemesztert végeztem
el az ungvári egyetem fizikai karán (majd kilencet bölcsész-szakon,
de a diploma előtt ezt is abbahagytam), érdeklődésem a reáliák
iránt azóta sem szűnt meg, bár sokkal felületesebb és esetlegesebb
lett. Ennél fontosabb, hogy ez az olthatatlan ifjúkori vonzalom
a világlátásomban maradandó nyomokat hagyott, ekkor szoktam
rá a dialektikus és racionális gondolkodásra, s ez szerintem
nagyban hozzájárult nemcsak ahhoz, hogy az engem érő benyomásokat,
tapasztalatokat elemezni legyek képes, hanem ahhoz is, hogy
írásaimat logikusan építhessem fel, megfelelő szerkezetet hozhassak
létre szövegeim számára.
A zenével más a viszonyom. Annak, hogy kisiskolás koromban kétszer
fél évig gitározni tanultam, gyakorlatilag nincsen jelentősége,
hiszen még a legprimitívebb szinten sem tanultam meg játszani.
Ám szerencsére a zene iránti szerelmemet ez nem befolyásolta
és nem akadályozott meg abban, hogy szenvedélyes zeneélvező
legyek. Az évtizedek során sokat változott az ízlésem, ahogy
mondani szoktam, becsületes Rolling Stones-rajongóként indultam,
s csak aztán züllöttem le a komolyzenéhez és jazzhez.
A hetvenes években a nagy rock-zenekarok jelentették a legtöbbet
számomra, ma is bármikor szívesen hallgatom a Deep Purple, a
Led Zeppelin, a Black Sabbath számait. Sajátos módon ugyanekkor
avatódtam be a komolyzene világába. Talán az is érdekes, hogy
a nagy romantikusoktól (Beethoven, Csajkovszkij, Muszorgszkij)
jutottam el először Bachig, akinek a muzsikáját sokáig felülmúlhatatlannak
és a legteljesebbnek tartottam, s innen kezdtem közeledni a
modernekhez, Bartókhoz, Sztravinszkijhez, Orffhoz, Kurtághoz,
hogy aztán visszakanyarodjak Mozarthoz és Haydnhoz, sőt, Monteverdihez
és Scarlattihoz. Mára szinte mindenevő vagyok ezen a téren,
talán csak az operákkal nem sikerült barátságot kötnöm, bár
egyes nyitányokat, zenekari betéteket szívesen hallgatok, no,
egy-egy Verdi-áriát is.
A rocktól aztán fokozatosan áthúzódtam a blueshoz és a jazzhez,
ma már az utóbbit hallgatom a legtöbbet, rajongok minden irányzatáért,
bár a szvingnél, dixinél ma már jobban kedvelem a kortárs modern
jazzt, Miles Davist, Keith Jarrettet, Chick Coreát, Herbie Hancockot,
illetve persze a kortárs magyarokat, Vukán Györgyöt, Oláh Kálmánt,
Binder Károlyt, Babos Gyulát, Szakcsi Lakatost. Érdekelnek a
határműfajok, a népzenei elemeket felszívó jazz (pl. Jan Garbarek
ilyen jellegű lemezeit, vagy Nusrat Fateh Ali Khan és Trilok
Gurtu albumai). Jóban vagyok szinte minden hangszeres népzenével,
a délszláv és balkáni ritmusok izgalomba hoznak, hogy aztán
Ravi Shankar szitárja megnyugtasson. A magyarnak népzenének
is a hangszeres (és lehetőleg archaikus) válfaját kedvelem,
de például a magas, hasítóan kristálytiszta női hangon megszólaló
népdaloktól kiugrom az ablakon, mint ahogy a hujjujujolós népitánc-zenét
sem állhatom.
Nem zárkózom el a könnyedebb, ám színvonalas slágerzenétől,
Sting vagy Phill Collins jöhet bármikor, mostanában elég sok
Norah Jones-, Eva Cassidy- és Cassandra Wilson-albumot hallgattam.
De azért, hogy el ne andalodjam rajtuk, Daiana Crallt közbeiktattam.
Aztán meg jöhet a Kispál és a Borz, a Quimby, a Sziámi. De van
úgy, hogy zúzós metálzenét kívánok meg, máskor meg éppen David
Bowie-ra vagy Alice Cooperra szottyan kedvem. És persze nem
lenne teljes az életem, ha néha nem hallgathatnék Hendrixet,
Eric Claptont, Janis Joplint. De szükségem van Bob Marleyre
és Bobby McFerrinre is, ugyanúgy, mint a Ghymesre és Lajkó Félixre.
Egyáltalán: ugyan mi értelme lenne a világnak, ha valahol meg
nem szólalna benne Gershwin zenéje, ha hiányoznának belőle a
Vivaldi versenyművek és a Bruckner-szimfóniák, ha nem lenne
flamenco és klezmer, gregorián és elektronikus zene, Börtön-rock
és Chopin-keringő?!
Én nem hallgatom, hanem eszem, iszom és lélegzem a zenét, a
nap 16 órájában. Csak a múlhatatlan és egyre elmélyülő szerelemhez
tudom hasonlítani viszonyomat hozzá, és ha van az életemnek
valami híja, akkor az, hogy ebben a kapcsolatban csak passzív
fél lehetek. Ezért mondom minden túlzás nélkül, hogy 20 könyvemet,
egész íróságomat pillanatnyi gondolkodás nélkül odavetném azért,
ha – dehogy világhírű! – egyszerű gitáros lehetnék egy kellemes
jazzklubban.
Szántó
Ádám
megjelent:
Milyen Vagyok?, 2006. szept. 2.: RÖVID
VÁLTOZAT - TELJES VÁLTOZAT