|
|
|
Üzenetek: |
|
|
|
|
|
A hét végén leveleztem és írtam. Még csak most jutottam
el a címlistám rendezésében a D. betűig... Pár adósságot
is törlesztettem, így hosszan válaszoltam egy fiatalembernek,
aki a verseiről kérte a véleményemet. Azt hiszem, nem
járnak velem jól azok, akik inkább biztatást várnak, sajnos
nem tudok nem őszinte lenni, és arról is leszoktam, hogy
a véleményemet ezüstpapírba csomagoljam. No, azért remélem,
nem szegtem kedvét.
Vasárnap
pedig, ami már régen nem fordult velem elő, egyetlen délután
alatt megírtam a Pilinszky-sorozat
9. szonettjét. Már csak 19 van hátra.
Miután
felolvastam Évának (tetszett neki), kifejtettem, milyen
nehéz úgy írni szonettet, hogy mind első, mind utolsó
sora egy-egy olyan Pilinszky-sor, amelyek egymás mellett,
egészen más mondathelyzetben vannak az ő versében. Próbálj
mondatot alkotni, mondtam neki, ezzel a befejezéssel:
"és eltaszítva tudni: el nem éri."
Bizony elég nehéz még teljesen szabad prózában is grammatikailag
helyes és értelmileg teljesen logikus olyan mondatot alkotni,
ami ezzel a töredékkel zárul. De nekem hatodfeles jambusokban
és a megfelelő rímképlet alkalmazása mellett kell ugyanezt
elvégeznem. És persze úgy, hogy a szonettet is szépen
lezárja, meg hát, ez csak természetes, költőileg értékelhető
legyen, ne alulról súrolja a magamtól elvárható színvonalat,
hanem lehetőség szerint a legjobb versem legyen (ha az
ember nem ezzel az elszánással kezdi minden munkáját,
akkor értelme sincs az alkotásnak). No, hát ez az, ami
egy nap alatt nem szokott sikerülni. De most igen.
Ezzel
kapcsolatban aztán persze azt is elregéltem, amit jó néhányszor
már megállapítottam magamról: hogy írónak-költőnek
nem vagyok eléggé tehetséges, egyetlen igazi erősségem
a kreativitás, kicsit pejoratívabb kifejezéssel: jó barkácsoló
vagyok, és ezzel pótolom az igazi művészi invenciót és
átélést. Ennek a barkácsolásnak két fázisában érzem jónak
magam: első a konstruálás, másik a szövegszerkesztés.
Vagyis képességem van arra, hogy először valami durva
szerkezetű építményt alkotóelemenként összerakjak, aztán
ezt addig javítgassam, szerkesztgessem, amíg minőségi
munkának nem kezd látszani. Vagyis írás közben felváltva
konstruálok és javítok, kreálok és szerkesztek, építek
és tatarozok, míg végül egészen jó kis művek állnak össze.
Ez
így elmondva elég nagy szélhámosságnak látszik. Lehet,
hogy eltúlzom, de lehet, hogy nem, és valójában nem is
vagyok költő, csupán barkácsművész.
|
AZ
ÁLOMMÁS, 15. / Milyen egyszerű
lett volna megnézni az órámat, mégsem ezt tettem, hanem
arra kezdtem figyelni, hogy mintha a táj is megváltozott
volna az eltelt idő alatt, a tárgyak elvesztették kontúrjukat,
puhább, süppedősebb lett a vidék. Vajon jó felé megyek-e,
merült fel bennem. Vajon pontosan mögöttem van-e a diákszálló?
Mentemben hátranézve kisebb megdöbbenéssel tapasztaltam,
hogy nem látom az otromba épületet, csak a behavazott
szőlőhegy kékes tömbje rajzolódik ki a csillagtalan ég
szürkésen-sárgás háttere előtt. Megálltam, szusszantottam
egyet, mintha fáradt lennék, és alaposan körbekémleltem.
Egyáltalán nem volt teljes a sötétség, a tájat halvány
derengés fogta egybe, pontosan elkülönültek a távolban
a fekete erdők a világos irtásoktól, a közelemben is eléggé
hosszan kirajzolódott fehéren világító környezetéből a
girbegurba földút. Semmi máson, csak ezen a kitaposott
csapáson jöhettünk, ha visszafelé sem térek le róla, ki
kell érnem az országútra, gondoltam, és továbbmentem,
egyszersmind megállapítva, hogy kellemetlennek egyáltalán
nem mondható borzongás fut rajtam végig.
Elindultam, és míg korábban inkább a gondolataimmal voltam
elfoglalva, most a környezetre figyeltem, meresztettem
a szemem a távolba, hallgatóztam, de egyelőre semmi jelét
nem vettem annak, hogy közelednék az országúthoz. Nem
mondhatnám, hogy süket csend vett volna körül, kisebb-nagyobb
zajok értek el hozzám különböző irányokból, előbb mintha
távoli kutyaugatást hallottam volna, aztán olyasfajta
neszezést, akárha a szél zúgatná a bozótost. Madárhangokat
is felfedezni véltem, egyszer pedig határozottan szárnysuhogást
hallottam a fejem fölül, de mire felnéztem, semmi sem
látszott. Csak autózúgást és felvillanó fényszórókat nem
sikerült észlelnem, hiába hegyeztem ki erre az érzékeimet.
Megszaporáztam a lépteimet, mert korábbi kellemes borzongásom,
amely egyszerre volt testi és lelki természetű, ketté
szakadva fejlődött tovább: kezdtem kívülről fázni és belülről
szorongani. A gyorsgyaloglás majd kimelegít, a feszes
ütemben ismételt erőteljes mozdulatok pedig biztonságot
adnak, gondoltam a feladatra koncentrálva. Ám alig vettem
fel az erőltetett menetelés ritmusát, újabb furcsaságot
vettem észre. Nem hallottam a lépteim neszét, nem dobbant
és nem csikorgott talpam alatt a fagyott föld; mintha
gumipadlón masíroztam volna. Erre újra meg kellett állnom,
hogy nagyot dobbantva vizsgáljam meg a különös hangelnyelődést.
A lábfejem szinte belesajdult, akkorát toppantottam, a
zaj azonban, amit keltettem, sokkal halkabb, tompább volt
a várhatónál. Mással is megpróbálkoztam, előbb tapsoltam
néhányat, aztán kiáltottam is egyet, de ez olyan idétlenre
sikerült, hogy elmosolyodtam magamon, ugyan már, nincs
jobb dolgom, mint hogy egy mező közepén rikoltozva a téli
táj akusztikai tulajdonságait vizsgáljam éjnek idején;
a hó nyilván elnyeli, nem pedig visszaveri a hangokat,
ezért tűnik olyan tompának minden effektus.
Mielőtt
elindultam volna, újra hallgatóztam egy kicsit, a fülemben
érzékelt halk sistergésről azonban inkább csak arra következtethettem,
hogy a saját vérkeringésemet hallom, nem pedig a távolban
elhúzó autók zúgását.
Micsoda képtelen helyzet, szögeztem le továbbindulva,
miközben egyáltalán nem volt kedvem megbarátkozni a gondolattal,
hogy eltévedtem.
|
|
| |