|
|
|
Üzenetek: |
|
|
|
|
Valószínűleg
soha nem fogom tudni magam túltenni azokon a problémákon,
amelyeket a Szembesülés jelent számomra. Ezen egyaránt
értem azokat a személyes és morális dilemmákat, amelyeket
magam vetettem fel benne, továbbá meg azokat az alkotói
kérdéseket, amelyeket regényem szegez nekem. "Magam
sem tudok számot adni arról, hol végződnek a nagyon is
éles, pontosan visszaidézhető élmények, tapasztalások,
megélések, nem ritkán katarzisok – és hol kezdődnek az
ezeket az életszerűségeket kibontó, továbbvivő, talán
néha át is lényegítő művészi szublimációk." - többek
között ezeket válaszoltam Istvánnak arra a hosszú levelére,
amelyet abból az apropóból írt, hogy elolvasta a Szembesülést,
és néhány gondolatát megfogalmazta a regénnyel kapcsolatban.
Legérdekesebbek voltak "a jelentéssel bíró hiány"
problémakörében írt felvetései. A példái nagyon jók, teljesen
beleillenek A
Semmi apoteózisa című hosszú fejtegetésembe. Így ír:
„Az
első izgalmas kaland az volt számomra, amikor a hiány
különböző megvalósulási, megjelenési formáit taglalod
a kötet elején. Első reakcióm az volt, hogy párhuzamok
jutottak eszembe. [...] A leíró nyelvészetnek alapfogalma
pl. a zérus morféma, amely azáltal jelöli pl. alanyi iktelen
ragozásban az ige E/3. személyű, kijelentő mód jelen idejét,
hogy három db zéró morféma van, pontosabban testes, alakilag
érzékelhető szóelemként nincs rajta; onnan tudjuk,
hogy nem más számú, személyű, ragozású, idejű vagy módú
az igealak, hogy nincs rajta sem személyrag, sem módjel,
sem időjel, csak ezek hiánya. Egyetlen olyan magyar szintetikus
(azaz egyetlen szóalakban realizálódó) igealakot sem találsz,
amelyen egyszerre lenne módjel, időjel és személyrag,
legalább az egyik zéró morféma.
Vagy:
amióta az 1960/70-es évek fordulóján John Gumperz révén
a beszélés néprajzának fogalma ismertté vált, tudjuk:
a kommunikációban a csendnek (a beszéd hiányának) épp
olyan fontos társas jelentése van, mint a hangzó beszédnek.
Gumperz mutatta be pl., hogy az apacsok azokban az esetekben,
amikor valami bizonytalanság, bizalmatlanság áll fenn
a beszédpartnerek között, velünk, európai kultúrkörbe
tartozókkal ellentétben nem beszélni kezdenek, hanem hallgatnak.
Így teljesen természetes pl., hogy az ismerkedő lány és
fiú a kezdeti időszakban nagyokat hallgatva figyeli egymást,
s csak akkor kezdenek beszélgetni, amikor már kialakul
egyfajta bizalom, vonzalom, s ezáltal megkímélik önmagukat
az ilyen helyzetben rendszerint felszínes beszéd, fecsegés
révén mindenképpen elkerülhetetlen alakoskodástól, szerepjátszástól.
Vagy: ma már teljesen természetes a nyelvészetben az,
hogy valaki a beszédszünet pragmatikai, szövegtagoló funkciójáról
ír doktori értekezést. Stb., stb.”
Valóban
izgalmas adalékok. Ha valaha is lenne a Szembesülésnek
új kiadása (nem lesz), biztosan engedélyt kérnék Istvántól,
hogy ezeket belevegyem, mint ahogy hivatkoznék arra is,
amire Markovits Dóra hívta fel a figyelmemet: Tandori
Dezső A gyalog lépésének jelölhetetlensége osztatlan
mezőn című verse "értelemszerűen" a cím
alatt üresen hagyott lapból áll, és igen jól illene Örkény
István Üres lap c. novellája mellé a felsorolásomba.
|
Éppen
10 éve, a Penckófer János szerkesztette
Hatodik Síp 1995. őszi számában ban jelent meg az alábbi
versem, amely egy nagyobb ciklusomnak, a Tíz
nyári és őszi szonett címűnek egyik darabja.
KOCKÁZAT
NÉLKÜL
Halált rikolt és megremeg egy mályva:
elmúlt a nyár, hát bérenc ne legyél!
Magad imádd a kéjre kész világban,
már vérted sem kell léted túlfelén.
Fölényeskedve hogyha eléd állna
Sátán kufárja baglyok éjjelén:
már elkerül az árulás varázsa
(hadd füstölögjön forró sárga kén!).
Olyan az ősz, mint mérge folyt beléndek:
ködöt nem oszlat már a hatalom.
Erény kovácsol szürke hályogot,
s avarnak készül már a rozsda lomb.
Pirulnak is az ostoba szerények,
ha törvényt sért a markát tartó jog.
|
AZ
ÁLOMMÁS, 9. / A magyarórák az utolsó
tanévben nálunk a következőképpen festettek.
Geckóné „magyarázott” a maga nahol, namikor, naki
stílusában, miközben ő is teljesen bizonyos lehetett benne,
hogy csak azok figyelnek rá, akik lusták vagy fantáziátlanok
ahhoz, hogy valami mást csináljanak. A jó jegyre hajtó
lányok kivétel nélkül csillagászatot tanultak: a magyar
után ez az óra következett, és Árpi bácsinál nem volt
pardon, nem érdekelte, hogy a lányoknak nem fekszik ez
a tantárgy. Következetes volt és maximalista. Akár szerethettem
volna is, hiszen akkoriban még csillagász akartam lenni,
valahogy mégsem találtuk a közös hullámhosszt. Ő sem igazán
kedvelt engem, bár elismerte tudásomat; valahogy ugyanígy
voltam vele én is. Egyetlen, bár igen jelentős alkalomra
emlékszem, amikor éreztem, hogy pártomon áll: fizika szóbeli
érettségin valami levezetéssel meggyűlt a bajom (mindig
inkább az elméletet tudtam jobban) és a vizsgabizottság
nem volt meggyőződve arról, hogy adhatnak-e nekem jelest.
És akkor Árpika alámmuzsikált azzal, hogy csupa elméleti
pótkérdést tett fel, olyasmiket, amelyek messze túlhaladtak
a középiskolai tananyagon. Azt kérdezte például, hogy
az idő az vajon porciális vagy kontinuus mennyiség-e.
Meg hogy mi az entrópia. Mik azok a kvarkok. És hogy hallottam-e
a tér-idő szingularitásról. Persze megkaptam a jelest,
mert azt hitték, mindketten marslakók vagyunk. Na, hát
ennek az Árpikának az órájára készült a fél osztály magyarórán.
De nem ám titokban: csillagászat tankönyv nyitva a padon,
füzet is felütve; valahol persze a magyarkönyv is ott
hevert, teljesen alárendelt szerepben. Akadtak, akik keresztrejtvényt
fejtettek, mások rajzoltak vagy Illés-slágerek szövegét
másolták. Mi nyolcan pedig – kártyáztunk.
Az igazi hihetetlenség itt következik. Ugyanis ez sem
titokban történt. Hanem két külön négyes csoportban, teljesen
nyíltan, a pad tetején. Vagyis hát nem padok voltak azok,
mi rendes székeken ültünk, előttünk szabályos asztalok.
Így aztán könnyű volt ültünkben hátrafordulni és a mögöttünk
lévőt kártyaasztalként használni. Én hol Dezsővel, hol
Zolival ültem az első „padsor”-ban legelől (tehát abszolút
szem előtt), kitettük magunk elé a könyvet, füzetet, aztán
megfordultunk és Geckónénak háttal ülve zsugázni kezdtünk
a mögöttünk ülőkkel (általában Boberral és Szakmárival).
Kizárólag páros durákot játszottunk (szerintem az egyik
legszellemesebb kártyajáték). Nekem Bober Laci, legjobb
akkori iskolai barátom volt az állandó párom; mint ahogy
asztaliteniszben, orosz durákban is verhetetlen páros
voltunk, Szakmári Sanyi, a másik vezéregyéniség hiába
is választotta maga mellé hol Estók Dezsőt, hol Feninec
Ferit, hol Gergely Zolit. Idővel egy másik csapat is kedvet
kapott a középső padsorban és ugyanígy cselekedtek ők
is: verték a blattot rendesen. Geckóné csak akkor szólt
ránk, amikor már nagyon elragadtattuk magunkat és a „Te
hülye, miért nem az ásszal ütöttél” kiszólások elnyomták
az „Ezért is nevezzük Ady Endrét na minek?, a
forradalom viharmadarának”-szerű frázisokat.
Ha idegen nyitott be az osztályba, mindig tanárnőnk volt
jobban megijedve nálunk. De nem kellett félnie: az „idegen”
előbb mindig a tanárnőre nézett, köszöntek egymásnak,
és mire az osztály felé fordította a tekintetét, mi már
rendesen ültünk, a kártyára rádobtuk a tankönyveket. Ennek
ellenére az igazgatónk két év alatt csak tőlem pontosan
27 csomag kártyát kobzott el; de egyiket sem magyarórán.
(Erre még visszatérek.)
Nem igazán tudom felidézni, hogyan zajlott a feleltetés
magyarból. Arra emlékszem, hogy én soha nem feleltem,
a kötelezettségem annyi volt, hogy...
Folyt.
köv.
|
|
| |