|
|
|
Üzenetek: |
|
|
|
|
Eltekintve attól, hogy Munkácson leszakadt a kocsink kipufogója,
a család szerencsésen megjárta Beregszászt, kora estére
meg is jöttek Piroskamamástul. Koloson kitört a szokásos
allergiája, Csönge pedig most indul a konzulátusra a tanulói
vízumáért. 50 € leperkálása és egy hónap várakozási idő
után kapta meg.
Még
nem írtam arról, hogy Évától egy hosszabb és nagyon jó
szöveg jelent meg abban az Éjszakai
állatkert című antológiában, amely 33 írónő félszáznál
is több művét közli. Alcíme szerint a könyv a női szexualitásról
szól, s megjelenése óta elég nagy felhajtást csinálnak
körülötte a szerkesztői. Éva igazság szerint nem nagyon
bírja ezt a "nőíróságot", kicsit idegennek érzi
magát a sok elszánt nő között, bár meg kell hagyni, a
nézetek között, amelyeket a kiadvánnyal és témájával kapcsolatban
az összeállítók kifejtenek, vannak érdekesek és újszerűek.
Éva mégsem tudja az irodalmat mozgalomnak vagy demonstrációnak
elképzelni, és alighanem jobban érezné magát koedukált
írócsapatban. (Lásd még a könyv bemutatójáról szóló beszámolót:
Ki
szabadult? - erre Csönge ment el és ő vette magához
az anyja tiszteletpéldányait.)
|
Megjött a hivatalos értesítés: véglegesítették a kulturális
minisztérium kézirat-támogatási pályázatának eredményeit,
eszerint 2000 ± 3 c. könyvem anyagának
az elkészítésére megítéltek egy szép összeget. Furcsaság:
bár a pályázati kiírás idei támogatást helyezett kilátásba,
az összeg első feléhez legkorábban 2006 márciusában lehet
hozzájutni. Így aztán a munkát sem kell elkapkodnom.
A
jövő héten várhatóan végre megjelenik a HVG-ben egy új
írásom, amelyben a KMKSZ és UMDSZ közti ellentéteket elemzem.
Amolyan kisebb tanulmányfélét írtam, de hosszú lett, eredeti
terjedelmében nem fér a lapba, így szerkesztői húzás-tömörítés
(az ő szavával élve: kaszabolás) történt. A szöveget megkaptam
jóváhagyásra azzal, hogy nem ártana még húzni belőle.
Pár helyen logikai döccenőt éreztem, így még elég sokat
dolgoztam vele, hogy a szűkebb terjedelem ellenére is
kompakt egészként hasson. (Az anyagot akkor írtam, amikor
meghiúsult a tárgyalás, amit az UMDSZ kezdeményezett,
ez jó pár hete volt, féltem, időközben aktualitását veszíti
a cikk - de nem: erről gondoskodtak szervezeteink.)
|
AZ
ÁLOMMÁS, 2. / Nem látok vissza
a gyerekkoromba. Amire emlékszem, azok nem a saját emlékeim,
hanem a szüleim, a bátyám és a nagybátyám elbeszélései
nyomán kialakult képek. Az általuk ezerszer elmesélt történetek,
felidézett és részletezett helyzetek, pontosan visszaadott
párbeszédek és mondások élnek bennem – az ő hangjukon,
az ő előadásukban, engem utánzó hanglejtésükben. Látom
magamat bennük, de nem tudok azonosulni azzal a fiúcskával,
akiről mesélnek, aki képzelt barátok egész nemzetségével
népesítette be a konyhaasztal alatti kedvenc tartózkodási
helyét, aki megalkotta a Hábu-Ábu nyelvet, a magyar szavakat
pedig roppant szigorú következetességgel három csoportra,
külső, belső és külsőbelső
kategóriákba osztotta, aki az egész családra kötelező
érvénnyel bevezette privát ünnepét, amikor is egész nap
szabad pacsitavci, míg más napokon ezt egyáltalán
nem szabad, sőt tilos (a különös kifejezés főnévi igenévnek
tekintendő), aki az első napon halálos rémülettel menekült
haza az óvodából („Bántottak, kisfiam?”, „Nem, csak azt
akarták, hogy velük ebédeljek”), és aki csak azért sajnálta,
hogy ha az óvodát kis hisztériával meg is úszta, iskolába
majd mégis járnia kell, mert szegény anyukája milyen nagyon
fog unatkozni nélküle idehaza. De nem tudok arról az énemről
sem, aki az iskolai évnyitó ünnepségen a cím bemondása
után elfelejtette a szavalandó vers szerzőjét, ezért hátrafordult,
és megkérdezte: „Anyu, ki is írta?”, majd folytatta a
produkciót. Alig-alig látom magam az első pionírlágerben,
de apám úgy ötévente megmutatja a levelezőlapomat, amelyen
egy fintorgó pofa azt mondja, hogy „Ma megint kása volt
ebédre, fúj!”, és időről időre azt is elbeszélik, fondorlatos
módon hogyan árultam be őket nagyanyámnál annyira, hogy
egy hét után értem kellett jönniük a táborba, ahol nem
sikerült megszeretnem a „Pionírvezető, adj pionírt!” játékot
(reakciósabb nevén: „Király, adj katonát”), ellenben megtanultam
úszni az ott térdig érő Latorcában. Az viszont már saját
emlékem, hogy nyolcévesen három napra halálosan beleszerettem
a keletiesen vágott szemű, hosszú hajú koromfekete Kirába,
az úttörővezetőként nyári pedagógiai gyakorlatát teljesítő
húszéves egyetemista lányba, akinek a kedvéért még rajzversenyt
is nyertem. (Néha mondogatom is, hogy nyolctól negyvennyolc
éves koromig – most vagyok ennyi – mindig a húszéves lányok
tetszettek nekem a legjobban.)
Igen, azt hiszem, a szerelem az első sajátomként felidézhető
emlékem, de nem ez az elfoszló és alig felidézhető, hanem
az az éveken keresztül kísértő éles, halálos, végzetes,
amely tizennégy évesen ért el, majd több formájában többször
visszatért kamaszkorom lezárásáig. Ám ahogy ezt ilyen
határozottan leírom, azonnal fel is merül bennem a kétely,
vajon a legkorábbról származó képek és érzések valóban
a memóriámból lépnek-e elő, és nem csupán az emlékezésre
emlékszem, arra például, ahogyan akkori magamat egy
regényhősben megörökítettem: „Voltaképp minden ott kezdődött,
Ágnesék háza előtt a nagy gesztenyefa alatt azon a szeptemberi
estén. Oresztész itt döbbent rá férfi voltára, itt tette
az első tétova kísérletet önmaga meghatározására, amely
ezúttal még csak egy negatív definíció formájában fogalmazódott
meg számára: Én – nem vagyok Ágnes.” Bárhogy is igyekszem,
nem tudom eldönteni, valójában kicsoda ott a gesztenyék
alatt az a kiskamasz, csakugyan én lennék-e avagy sokkal
inkább magamemlékezte álgörög hősöm.
*
Nem szerettem a tantárgyi vetélkedőket. Nem szerettem,
holott...
Folyt. köv.
|
|
| |