|
|
Népszava, Szép Szó, 06. nov. 25 |
|
Balla
D. Károly
Ami
a magányból visszajár
Ahogy
ott ül a dohányfüstben, újhullámos filmek jelenetei jutnak az
eszébe. Francia és olasz mesterek ügyes fogásai: értelmiségi
társaság vitatkozik egy zárt térben, valami házibulin vagy fogadáson,
sorra mondják egyre meggyőzőbben és hevesebben a maguk érveit,
ennél is nagyobb vehemenciával cáfolják egymáséit. A kamera
néha ráközelít a látványosan unatkozó szőke szépségre, aki alig
várja, hogy a bölcselmekben felajzott valamelyik főokos átvigye
a szomszéd szobába és alaposan megdöngesse, aztán vált a kép,
az intellektuális vitába belehörög egy borgőzős hang, mondja
a maga primitív, de súlyos igazságait. A nép hangja. A film
alkotói így tárják fel a nézők előtt gondolataikat, kételyeiket
életről és halálról, fejlődésről és civilizációról, a modern
társadalom ellentmondásairól, az elidegenedett értelmiségiek
felelősségéről, a művészet céljáról – vagy inkább céltalanságáról.
De itt, ezt a kis vidéki filmet nem írta és nem rendezte senki,
ezek az ő kollégái, csupa normális ember, élik a maguk életét,
rég megállapodtak család, szakma, életvitel dolgában, már nem
készülnek nagy dolgokra, de a kicsiket tisztességgel elvégzik
napról napra. Nincs köztük meg nem értett festőzseni, frusztrált
író, öngyilkos-jelölt filozófus, cinikus orvos, narkós zenész,
az unatkozó szőkeség és a borgőzös hang is hiányzik, a beszélgetés,
a vita, az egész helyzet mégis egy hosszú filmbéli beállításra
emlékezteti, amikor pontosan tudhatja a néző, érdemes lenne
minden részletre odafigyelni, minden mondat jelentőséget kaphat,
valahol majd ráfelel egy másik jelenet – de mégsem figyel oda
a senki a veretes filozofálásra, mindenki azt várja, mikor áll
fel végre foteljából az unatkozó szépség, hogy a leghevültebb
debaterrel bevonuljon a szomszédos üres szobába.
Valahogy így van most ő is a kollégáival, rég elvesztette a
beszélgetés fonalát, már nem is tudja, a tanári tisztességnél
vagy a nyelvoktatás módszertanánál tartanak-e, azt figyeli,
mikor fogy ki végre az üvegből az ital, akkor talán majd felkerekednek
és magára hagyják, lopva les árván hagyott íróasztalára, amely
mellől ideült velük a szoba szalon-részébe, hogy hagyja magát
felköszönteni, megünnepelni, hogy meghallgassa, miként dicsérik
szembe azok, akik a háta mögött bizonyosan egészen mást mondanak
róla, most is, amint kiteszik a lábukat az ajtón, azonnal jól
kibeszélik majd egymás között, amiért csak egyetlen üveg italt
tett az asztalra, amiért nem volt szendvics, csak száraz ropogtatnivaló,
amiért meg sem kérdezte, kérnek-e kávét. De hát mit várnak tőle,
ő soha nem volt egyikük születésnapján sem, ha eljöttek, hát
eljöttek, rendes tőlük, köszöni szépen, igyák meg a vodkájukat,
rágják el a sós tallérokat és menjenek a dolgukra, ő is írni
akar még, szeretné befejezni a novelláját az öreg hobóról, akinek
leégett a háza.
Épp visszaképzeli magát hőse világába, amikor feleszmél a kérdésre,
és te min is dolgozol most, érdeklődik az egyik tanár-kolléga
az íróasztal felé bökve, egyike azoknak, akik mindig is csodálkoztak
azon, hogyan képes ő a letanított órák, kijavított dolgozatok,
elkészített óravázlatok, összeállított jelentések után újra
az agyát gyötörni, történeteket kitalálni és megírni, hogyhogy
nincs betűundora estére, ők bizony már olvasni sem bírnak ilyenkorra,
legfeljebb az újságokat, aztán jöhet a tévé, szombat-vasárnap
meg valami kikapcsolódás, már ha annak lehet nevezni a kerti
munkát, a heti bevásárlást, a nagytakarítást és az anyós meglátogatását,
jó, ha havonta belefér egy horgászás vagy focimeccs az öregfiúkkal.
Szóval mit is? Novellát? És miről szól?
Kelletlenül kezd mesélni az öreg hobóról, aki egyszerre volt
életművész és éhenkórász, fiatalabb korában nagyvilági ficsúr
és vidéki balfácán, aztán tisztes öregúr és nyomorult senkiházi.
Nem sokat dolgozott életében, talán csak hajósinas korában.
Banktisztviselő apja egyhónapos utazásra küldte, hadd lásson
világot a frissen érettségizett úrfi, aki aztán Fiuméban elszegődött
egy tengerjáróra, öt évet töltött vízen, valóban bejárta a világot,
megtanult négy világnyelvet, a háború után pedig visszatért
korán elhalt szülei házába, élt a hagyatékból és a hatalmas
könyvtárból. A pénz hamar elfogyott, de egy-egy értékes, ritka
és akkoriban beszerezhetetlen kötet árából még évekig kiegészíthette
alkalmi kereseteit, fedezhette egyre szűkösebb igényeit.
Ó, persze, ők még ismerték az öreg Kárpátyt, bólogatnak a kollégák
serényen, mindegyiküknek van egy története róla, az én szüleimnél
két hónap alatt ebédelte le Beneditto Croce Esztétikáját, mondja
az egyik; amikor az anyám süldőlány volt, franciaórákat adott
neki, de a nagyszüleim kirúgták, mert a szoknya alá nyúlkált,
röhög a másik; a harmadik arról mesél, hogyan telt ki Kárpáty
esztendeje az újságnál alkalmi korrektorkodása idején, mert
belejavított a pártközlemény szövegébe, a negyedik elregéli,
miként fagytak meg az egyetem magashegyi kísérleti állomásán
az évekig nemesített burgonya gumói, amikor Kárpátyt kegyelemből
odavették télre gondnoknak és csak annyi lett volna a dolga,
hogy időnként befűtsön.
Ismeri, hogyne ismerné ezeket a sztorikat, de az ő novellája
nem amolyan történetmondós-elbeszélős, hogyisne, azt meghagyja
a kontár hagyománykövetőknek, ő modern író, az öreg hobó világmagánya
érdekli, egzisztencialista elidegenültsége és elfojtott szorongása,
nem a jelentés nélküli ostoba mesék, hanem az, ami bent, a tudat
mélyén történik vagy éppen hogy nem történik, hanem lebeg, gomolyog
és leülepszik, megfekszi és erodálja a lelket, hogy a réseken
felszivárogjanak a mögöttes én rejtett tudattartamai. Ezt akarja
megragadni, így teszi az öreg hobót a szociális visszásságokat
reprezentáló modellé és a pszichés zavarok reprezentánsává.
Hát akkor sok szép további születésnapokat, egészségetekre.
Ez már a jánosáldás, állva isszák ki a vodkásüveg maradékával
utoljára megtöltött poharakat, hálistennek vége ennek az unalmas
újhullámos filmnek, kiszellőztetheti a füstöt és alkoholbűzt,
visszatérhet novellájához, hm, kicsit nehézkes ez a bölcselkedő
kezdés, mi lenne, ha valamivel feldobná, talán mégis beleírhatna
egy-egy jópofa, olykor vaskos történetet, vagy pedig, igen,
ez nem is rossz ötlet, azzal kezdi, hogy az öreg hobó történetén
dolgozó írót meglátogatják a kollégái, élénk diskurzusba kezdenek,
a házigazda meg unatkozik, mint egy újhullámos film hosszú beállításán,
aztán amikor végre visszatér az íráshoz, elveti az elidegenültség
és a posztmodern magány aprólékos bemutatását, de azért nem
adja sztorizásra sem a fejét, inkább csak utal arra, hogy ilyesmiket
is elbeszélhetne, majd azzal az ugyancsak filmszerű, ám megfelelően
szimbolikus képpel fejezi be a novelláját, hogy Kárpáty télvíz
idején egy szál gatyában áll az utcán az égő háza előtt, egykedvűen
figyeli, ahogy minden maradék vagyona a tűz martaléka lesz,
s a késve érkező tűzoltóknak elmondja, nem a még foghíjasan
is értékes nagy könyvtárat sajnálja, hanem a bablevesét, amely
alighanem már akkor odaégett, amikor szikrákat vetve kigyulladt
alatta az ócska villanyrezsó.
|
Megjelent: Népszava, Szép Szó, 2006. nov. 25
|
Ugyanez
új blogomban, ott lehet hozzászólni! |
olvasás
|
általános
hozzám szólások a
Fórumban |
|
|
Balla D. Károly webáriuma
Vízfertőtlenítés - klórdioxidos ivóvíz tisztítás
Balla D. Károly webáriuma a piréz író alkotói műhelye. Google Honlap-Seo 2019: ivóvíz tisztítás és vízfertőtlenítés klór-dioxid fertőtlenítőszerrel, hatékony vízfertőtlenítés, klórdioxid, fertőtlenítő oldat, linképítés, pr-cikk
|