Sorstalanság
- én most láttam először
Tudtommal
most vetítette először a magyar tv a Sorstalanságot. Én
legalább bizonyosan most láttam először, így írni is csak
most tudok róla.
A
filmet megelőző, a forgatást kísérő és a körülötte kialakult
szakmai és ideológiai viták (pl. hogy a Pilis nem más,
mint Magyarország szívcsakrája, ezért ott nem szabad egy
koncentrációs tábor díszleteit felépíteni), pénzügyi és
PR-körülmények szerencsére elfelejtődtek vagy legalábbis
elvesztették jelentőségüket, így viszonylag tisztán, zavaró
előzmények nélkül meredhettem tegnap a képernyőre. Illetve
hát - derült ki nagyon hamar - egyetlen, ám igen komoly
zavaró körülmény mégis fennforgott: elég jól emlékeztem
a Kertész-regény lényegére. Három éve olvastam és akkor
ezt
írtam élményemről:
»„...nem
nyelhetem le azt az ostoba keserűséget, hogy pusztán csak
ártatlan legyek.”
Tőlem
szokatlan gyorsasággal, két hét alatt elolvastam a Sorstalanságot.
Nem akármilyen regény. Főként, ha az ember, mint én, a
témát illetően bizonyos sztereotípiákkal a fejében készül
elébe. (Szándékosan nem olvastam el egyet se a Nobel óta
megszaporodott kritikákból, elemzésekből. Terveztem, hogy
majd magát a regényt, és akkor ne legyenek „előismereteim”.
Vagy a művet, vagy az elemzést - a kettőt együtt ritkán
szoktam, pedig hát nyilván így illene. Ó, de mennyi mindent
illene, amit a jóltájékozottság, a fennhéjázva hangoztatott
értelmiségi lét, az íróság megkívánna! Töredékét sem teljesítem...)
Szóval magáról a regényről nem sokat, a témájáról meg
azt, amit talán nagyon sokan… És ehhez képest a Sorstalanság
valóban meglepő, felkavaró. De nem úgy kavar fel, mint…
Mint várható lenne. A lélek, a lelki- és önismeret egészen
más régióit rezegteti meg, jószerével olyanokat – és ebben
valóban egyedülálló – amelyekről nem is igazán tudunk,
vagy szégyellünk tudni.
Elképesztő, ahogy Kertész az igazságérzetünkkel, hm…,
igen: játszik. Ahogy kikezdi hibátlannak vélt értékítéletünket
jóról és rosszról, helyesről és helytelenről. Ahogy összekuszál,
és felborítja beidegződéseinket.
„Természetesen” (ez egyik leggyakoribb szava a történteket
elmesélő „én”-nek) a mű utolsó oldalaira tartogatta az
egésznek a filozófiáját, amelyet, bár roppant egyszerűséggel
ad elő, mégis elég nehéz felfogni, megérteni (pláne elfogadni)
– talán éppen az említett, magunkban hordott sztereotípiák
miatt.
Kényelmetlen mű a Sorstalanság. Kínos. A legérdekesebb:
hogy szerintem mindenkinek az, bármilyen is legyen, bármilyen
is volt a viszonya a holocausthoz; leginkább pedig akkor,
ha nem volt hozzá semmilyen viszonya.
Amikor olvasásához készültem, azt gondoltam: pirul majd
az arcom, szégyenkezem, sóhajtozom, szörnyülködöm, felháborodom
és végül majd erkölcsi mivoltomban mégiscsak megerősödve
kerülök ki a dologból. És valami egészen más történt,
még nem is tudok számot adni róla, hogy micsoda… «
Mondhatnám,
hogy azóta sem. Mert a Sortalanság nem úgy épül az emberbe,
mint valami lezárt tanulság. Hanem mint sosem gyógyuló
seb. Pontosabban... Az olvasók jelentős része valószínűleg
nem azt és nem úgy olvasta ki belőle, ami szerintem a
lényege. Vagy már elsőre is elhárította magától ezeket
a kínos és felkavaró vonatkozásokat (amelyek, ismétlem
újra, egyáltalán sem azonosak a holocaust miatti lelkiismeret-furdalással),
vagy ha akkor fel is kavarta őket, mára zárójelbe tették
a regénynek ezt a szembenézésre késztető kényelmetlen
jellegét, és most szörnyüldözve jól elmerengtek a filmen.
Szüleim legalábbis így tettek: anyám szerint "ugye
milyen szép" volt a film, apám szerint pedig "nagyon
pontosan visszaadta a regényt". Vagy más filmet néztek,
vagy más regényt olvastak...
Az
én sommás véleményem mindenesetre az, hogy Koltai Lajos
Sortalansága sajnos elég gyönge film. Nálam közepes
alatt. A szenvedéstörténetek szokásos sztereotípiái, ügyes
rájátszás a néző igazságérzetére, jók és rosszak, bűnösök
és kiszolgáltatott ártatlanok... Most nagyrészt eltekintek
a regénytől, amely éppen hogy nem erről szól,
mindezt csak a filmről mondom, amely semmivel nem emelkedik
ki a kipróbált receptek alapján készült alkotások sorából;
sőt: feszültség, látvány, színészi játék tekintetében
el is marad mögöttük. Nem jó film az, amelynek nézése
közben egyfolytában rajtakapni vélem az alkotókat, amint
éppen megtervezik a díszletet, a világítást, a jelenetet.
"Kerengjenek ám azok a hópelyhek!", "Még
nem elég cuppogós a sár, öntsetek oda több vizet!",
"Emberek, maguk halálosan fáradtak, hajnal óta állnak
a hidegben, imbolyogjanak már egy kicsit jobban!"
Bizony, én nem a kápók, hanem a rendező utasításait hallom...
Kissé mesterkéltek az otthoni jelenetek is, különösen
"a szomszéd kislány" szerepel igen sután. Molnár
Piroska és Rajhona Ádám vaskossága azonban meggyőző és
mulatságos; a kitűnő Bán János és a "két mama"
(Tóth Ildikó és Schell Judit) a redukált klisé-szerepben
nem alakíthatott nagyot. Nem igazán sikerültek a hazatérés
utáni epizódok, előkészítetlen és indokolatlan mindaz,
amit itt mond és gondol a főszereplő. Zavarba ejtő igazságait
szinte semmi nem igazolja a korábban látottakból [A regényt
végigkíséri a "természetesen", itt viszont,
a Lukáts Andorral pergő jelenetben a villamoson - mintha
lábánál fogva lenne előráncigálva]. A főszereplő Nagy
Marcell egyébként kétség kívül a film kulcsa, csak a legnagyobb
elismerés illeti meglepően érett játékát, de a szájába
adott mondatok néha mégis hiteltelenek egy 14 éves fiútól
[ugyanakkor messze elmaradnak a regény jellegét meghatározó
szövegrészektől]. Szenvtelensége meggyőző, jelenléte végig
erőteljes. Épp csak a benne játszódó belső folyamatok
árnyalt bemutatása marad el, vagyis hát amit ebből érzékelni
lehet, azok megint sablonok, a szenvedés kliséi.
Rosszabb
a helyzet, ha a filmet összevetjük a regénnyel (a közbülső
munkaanyagot, a forgatókönyvet nem olvastam). Ez az összehasonlítás
már nemcsak azt mondatja velem, hogy a film gyenge, hanem
azt, hogy alapjában elhibázott. Elhibázott, mert
a Sorstalanság c. Kertész-regény bizony nem szenvedéstörténet,
nem a rossz és a jó ellentétére, nem a bűnös és az ártatlan
közti erkölcsi különbségtételre és legkevésbé sem az áldozat
iránti szánalom felkeltésére épül, hanem inkább ellenkezőleg.
A regény nem holocaust-mű, nem a zsidóság ellen elkövetett
bűn méltánytalanságát mutatja be. Illetve ha ilyesmi meg
is ragadható benne, mindez csak eszköz ahhoz, hogy a mélyebb
tartalomhoz eljussunk. A mélyrétegekben meghúzódó, de
onnan értő olvasással feltétlenül kifejlő lényeg pedig
az a bizonyos roppant kínos szembenézés önmagunkkal, emberi
voltunkkal, együttműködő - és nem pedig ellenálló - hitványságunkkal,
mindazzal, amiben egyformán osztozunk, de közel sem egyforma
mértékben dolgozunk fel. A regény ebben a "feldolgozottsági
mértékben" egyedülálló, abban, hogy nem a sorsot
és nem a körülményeket, nem az igazságot és még csak nem
is erkölcsöt kéri számon, hanem megépíti és fokról fokra
bemutatja, megtapasztaltatja "a megtörténés"
apoteózisát. Nem a beteljesülését. És nem az üdvözülését.
Nincs feloldozás, mert nincs kárhozat sem. Kertész
ellenébe megy a bevett humanista és morális és vallási
értékrendben érvényesíthető ítéleteknek. Azzal ítél, hogy
nem ítélkezik, nem vádol és nem véd, így sem kárhoztatni,
sem felmenteni nem tud és nem is akar. Ebben példátlanul
következetes, ezt szolgálja kifejezésmódja, az ábrázolás
szenvtelensége, a nyelvi kifejezésmód minden sajátossága,
göcsörtösnek is nevezhető mondatépítkezése. Ezzel az írói
magatartással helyezi új összefüggésbe mindazt, amit mi
magunkban már elrendezve tudtunk. Határozott gesztussal
mindent leseper a polcainkról, értésünkre adja, hogy amit
eddig tudtunk (magunkról és a világról), azt rosszul tudtuk.
Koltai
pedig szépen visszarakta a dolgokat a helyükre, hadd tessen
a nézőnek, szörnyülködjön és hatódjon meg, ahogy egy tisztességes
embernek illik ennyi borzalom, szenvedés és igazságtalanság
láttán.
Nem
tudom, hogyan lehetett volna hazug helyett igaz filmet
csinálni a Sorstalanságból. Lehet, hogy Tarr Béla vagy
Gothár Péter tudta volna. Koltai a könnyebb utat választotta,
koktélt kevert több elemből: szakmai tudásból, művészi
igényből, elégikus zenéből és Oscar-díjra kacsingató dicsvágyból.
Langyos lötty sikeredett belőle. És mint tudjuk, a langyosat
az isten is kiköpi.