A
legzavarbaejtőbb döntő. Két énekesnő a lelkem
mélyéig hatolt, produkciójuk felkavart. Katartikus
élményt nyújtottak, mégis erősen zavart mindkettejük
esetében néhány dolog. Ezúttal nem lehet panaszom
a zsűrire és a közönségre sem, a lehető legigazságosabban
döntöttek.
Az
első körben külföldi filmek slágereit énekelték
a versenyzők. Az ötből három számomra teljesen,
egy pedig félig élvezhetetlennek bizonyult. Ricky
Martintól felhógyagzik a bőröm, nem is értettem,
a remek rocker Kontor Tamás hogy tudott ilyen
rémséget választani. Varga
Ferenc jó is lehetett volna,
de torokfájása miatt közdelemmé vált egy könnyű
szving. Számomra ez a műfaj nem arról szól, hogy
mit tud egy énekesből kihozni a hangszálgyulladás;
sajnálom. Nem mondhatnám, hogy tetszett Póka Magdolna
Angéla: száma nekem gyengécskének tűnt, előadása
rutinos, letudós, helyenként modoros. Valamivel
kellemesebbnek éreztem Rúzsa Magdolnát, aki a
nyers blúz és a túláradó érzelgés közt egyensúlyozott
nem sok meggyőző erővel. Szépen énekelt, de semmilyen
plusz élményt nem nyújtott. Akit viszont maradéktalanul
élvezni tudtam, az Szabó Eszter: a kemény és a
karakteres előadást nagyon szépen felépítette,
voltak benne finomságok, nagy dinamikai váltások.
És mint legutóbb is, előjött belőle a rocklady:
kevés előadótól láttam szebben összeegyeztetni
az eleganciát, méltóságot az elemi, állati erővel.
Az üvöltő rockerek gyakran megjelenésükben, szellemiségükben
is lemennek kutyába, ha pedig úriemberek/asszonyok
akarnak maradni, akkor nem jön át az a tomboló
szabadságvágy és elengedhetetlen társadalmi deviancia,
ami a műfaj lényege. Eszter valami született intelligenciával
oldja meg ezt a problémát, úgy ordítja ki a lelkét,
hogy közben az angol királyi családnak megfelelő
hölgy maradjon.
A
második kör volt az igazán izgalmas, ezen belül
is a három nő; így előbb a fiúkról.
Varga
Ferenc a torokgyulladása miatt
itt is küszködött és szenvedett, mivel énekelni
nem nagyon tudott. Hősiessége értékelhető, a zenei
élmény annál kevésbé. (Érdekes, hogy a Nagy
utazásról azt gondolnám, nem is kell hozzá
énekhang, hiszen az eredetit előadó Pressernek
se igazán van. Úgy látszik, mégis.)
Kontor
Tamás elemében volt, szellemesen, igazi
clownként oldotta meg az általam leginkább Darvas
Ivántól megszeretett és a Kispál és a Borztól
leporolt Kicsit
szomorkás a hangulatom máma című örökbecsűt.
Át is vette a Lovasi András-féle iróniát – meg
nem is, el is vett belőle – meg hozzá is tett.
Nagyon jópofa két percet rittyentett belőle, annyi
bizonyos.
Szabó
Eszter itt is elég különös dolgot művelt.
Nem gondoltam, hogy egy 2006-od dalversenyen a
Köszönöm, hogy
imádott című csacskaságot el lehet komolyan
énekelni. Ennek a dalnak egyetlen mentsége, hogy
sláger és nagy nevek köthetők hozzá, egyébként
(szerintem) sem a zenéje, sem (és pláne) a szövege
nem sokat ér. Ennek ellenéreBényei Tamás remek
bendzsókísérete mellett Eszter empátiája, őszintesége,
meggyőző odaadása élvezhetővé és hitelessé tette:
lám csak, így fest a giccsbe hajló bugyutaság.
Lám csak: ilyen az én nagyanyám kedvenc nótája.
Ebben is volt valami nagyvonalú elegancia. (Másik
produkcióját is ide véve ebben a döntőben nálam
ő kapta a legtöbb pontot.)
Azt
két produkciót hagytam a végére, amelyek egyszerre
voltak zavarba ejtők és a legmélyebb érzelmeket
kiváltók.
Póka
Angéla... Én, bevallom, Seress Rezsőtől
nem vagyok oda, sőt. Tudom, hogy a maga módján
zseni volt, még ha nem ismerte a kottát és csak
egy kézzel zongorázott is. Én mégis legszívesebben
kiugranék az ablakon, ha valahol megszólal a Szeressük
egymást, gyerekek. Meg azt is tudom, hogy
ne tudnám, hogy a Szomorú
vasárnap az egyetlen magyar világsláger,
amely még öngyilkossági sorozat kiváltására is
alkalmasnak bizonyult. Nem állítom, hogy ne bírnám
Luis Armstrong előadásában meghallgatni, ha éppen
ezt adja a rádió, de az is biztos, ha meglenne
CD-n, soha nem jutna eszembe feltenni. A dallama
számomra komikus, inkább zenei paródiának gondolnám,
a magyar szövege meg… Hogy lehet röhögés nélkül
megállni ezt a négy sort?:
Szomorú
vasárnap száz fehér virággal
Vártalak kedvesem templomi imával.
Álmokat kergető vasárnap délelőtt,
Bánatom hintaja nélküled visszajött.
Ha
nekem ilyen szöveget mutat egy kezdő költő, azt
ajánlom neki, vagy dugja el az asztalfiókba, vagy
ha már nagyon buzog benne a megmutathatnék, akkor
értelmileg enyhén retardált szűzlányok vendégkönyve
írja bele. Még hogy világsláger!…
És
erre jön Angéla és megpróbál valami egészen merészet:
fuvolakísérettel elénekelni úgy, hogy hol virágéneknek
hasson, hol Kurt Weill-i antisanzonnak, hol meg
egy ripacs legócskább szenvelgő magatevésének.
Bevallom, lélegzetvisszafojtva néztem és hallgattam,
és utána arra a csodálkozó-hitetlenkedő örömkifejezésre
fakadtam, amelyet a laboráns-kollégákkal alkalmaztunk
olyan esetekben, ha valami mértéken felül jól
(vagy mértéken felül rosszul) sikerült a laborban,
nevezetesen: „NA BASZDMEG!” Hát igen, ehhez kell
bátorság, muzikalitás, drámai erő. Szarból várat
építeni: ez az igazi művész csodája. Be
kell azonban vallanom azt is, hogy a rácsodálkozás
első elragadtatásából kiesve már kritikusabban
viszonyultam az egészhez, visszagondolva zavarni
kezdett a sírva vigadás túlzott nyomatéka, a halálig
és azon túl ható szerelem szentimentalizmusa.
Visszanéztem videón, és másodszor már közel sem
tetszett annyira. Ha harmadszor is megnézném,
hidegen hagyna, a negyedik után pedig már nagyon
utalnám.
Ez
egy ilyen dolog volt. Jó, hogy megtörténhet ilyesmi
velünk egy popzenei énekversenyen.
Hasonlóan
problémásnak gondolom Rúzsa
Magdolna szereplését. Először is: a második
körben magyar
filmdalokat kellett választani. A Cigányok
ideje azonban angol-olasz-jugoszláv.
Sajnos nem láttam Kusturicának ezt a munkáját,
így nem tudom, hogy eredetiben vajon Gorán Bregovic
Ederlezi c.
dalát egy magyar felütéssel kezdik-e. Nagyon csodálkoznék,
ha igen. (Kérem, aki látta és emlékszik rá, segítsen
ebben.) Ha azonban
sem a film, sem a dal nem magyar, mit keresett
ebben a fordulóban? Nem mintha ez Magdi előadásának
az értékéből bármit is levonna, csak éppen, ahogy
mondani szoktam: engem a diszkrimináció akkor
is sért, ha én vagyok a kedvezményezett.
A
másik probléma műfaji: jellegénél fogva ez a dal
se illeszkedett a popba, a válogatáson nem egy
versenyzőt épp azért szórtak ki, mert mást énekelt
(például autentikus roma népdalt), és a Póka Angélának
most fuvolázó Hornai Anitát is éppen azért tanácsolták
el egy különdíjjal, mert népdalt énekelt (ugye
jól emlékszem?!). Nos, csak azért, mert valakik
elhatározták, hogy itten most büdös nagy népszomszédsági
gesztusok lesznek megtéve, azért még nem kell,
nem illik felrúgni a másokkal szemben maradéktalanul
betartott szabályokat.
Illetve
hát… Ha csak a produkciót nézzük, akkor félre
a
szabályokkal! Magdi ugyanis megrendítő
hitelességgel énekelte az önmagában is megható
dalt. Ezt is lehetett lélegzetvisszafojtva hallgatni,
ez is okozhatott katarzist, és senkinek sem kellett
szégyellnie, ha kibuggyant a könnye. Egyszerűen
szép volt, velőig hatolóan tiszta, hiteles.
Utána
azonban megint nagyon nem tetszett az, ami következett.
Hiába mondta el a lényeget a kisfilmben, élőben
is megismételtették Magdival, miért énekelt szerbül.
(Majdnem olyan volt, mint amikor Pokorni Zoltán
felszólította Egerszegi Krisztinát négy éve a
nagygyűlésen, hogy olvassa fel a neki írt levelet.)
Aki nem hülye, hajszál pontosan megértette elsőre,
miért kell ezt is túllihegni? Minderre a zsűri
is rátett néhány lapáttal, a végén már olyan gyomorforgató
volt az egész, hogy szépen elszállt a zene kiváltotta
öröm. Szegény Magdika meg alighanem elhitte a
sok butaságot és egyre jobban meghatódott magától…
Én pedig ledermedtem, mert ki nem állhatom, ha
esztétikum helyett az üzenetről, tehetség helyett
az isteni kiválasztottságról, a művészet csodája
helyett egy dal vagy egy dalválasztás ideológia
hátteréről beszélnek.
Ettől
eltekintve második meghallgatásra a szám közel
ugyanakkora örömöt szerzet, mint elsőre, és talán
csak a tizenötödik után kezdeném kicsit unni.
De persze csak akkor hallgatnám tucadszorra is
szívesen, ha a zene végén időben lestoppolnám
a videót, még mielőtt bárki prózában megszólalna.
És
akkor még pár szót a párbajról. Egyszerre volt
megható és mulatságos a két fiú duettje. Kontor
újra bebizonyította, hogy nemcsak jópofa és kedves
fiú, hanem nagyvonalú és végtelenül jóindulatú.
Nem akarta beteg partnerét leénekelni, pedig tudta,
hogy ezzel a kiesést kockáztatja. És bár ezen
a napon sokkal jobb volt, mint a torokfájós Ferenc,
a közönség meglepő bölcsességgel (és remélhetőleg
nem szánalomból) Vargát juttatta tovább. Teljesen
jogosan: ő az érettebb, izgalmasabb, átütőbb tehetségű
előadó. Kontor Tomi mégis hiányozni fog. Most
hogy kiesett, már Ricky Martint is megbocsátottam
neki.
-----------
Minden döntős fordulóról írtam: MEGASZTÁR
-----------------
Update
18-án, 18:50-kor. Balsejtelmem beigazolódott.
Nem lett volna szabad Póka Angélát harmadszor is
meghallgatni. Ráadásul nem videóról, ahol azért
a látvány felidézi az eredeti hangulatot és érzést,
hanem csak a hangot erről
az mp3-ról, amelyet egyik hozzászólóm töltött fel
és linkelt be. Bizony az újbóli meghallgatás után
ezt kellett bejegyeznem: "Hát híveim, bizony
az a nagy büdös helyzet, hogy ez a pókás Szomorú
vasárnap utólag meghallgatva úgy szar, ahogy van.
Ha az ember friss füllel és látvány meg versenyhangulat
meg minden körítés nélkül meghallgatja így kedd
délután, akkor bűnrossznak találja. Nagy kedvencünk
igencsak affektál, szenveleg - az egész egy kapitális
giccs. Brrrr."
No, ez van. Az a zavartsággal teli
katarzis közeli élmény arra az estére volt érvényes.
Környezetéből kiszakított zenei teljesítményként
sajnos számomra inkább taszítóvá vált. Az őszinteségem
megköveteli, hogy most ezt is leírjam.