Megasztár
5
A
Queen persze nekem is kedves bandám volt, bár annyira
soha nem tudtam megszeretni a zenéjüket, mint az őket
megelőző korszak rock-klasszikusait (Deep Purple, Led
Zeppelin, Black Sabbath, Yes, ELP) és a nagyjából velük
egyidőben csúcsra jutott, vagy elvontabb, vagy keményebb
stílust képviselő Pink Floydot, Nazarethet, 10 CC-t,
Bad Companyt, Rainbow-t - de hatásuk alól nem vonhattam
ki magam. A Queen teljes értékű élményt nyújtott akár
hallgatva, akár bulizás közben; csak egyre volt kevésbé
alkalmas: háttér-zenének.
Bár
minden értéküket elismerem, Mercuryt korszakos jelentőségű
előadónak tartom, de számomra mégis ott maradtak az
elmúlt században, szabályosan meguntam őket (nem úgy,
mint igazi kedvenceimet), a legrikább esetben fanyalodom
arra, hogy újrahallgassam slágereiket.
Éppen
ezért néztem őszinte kíváncsisággal és várakozással
a Megasztár ötödik döntője elé, érdekelt, mi újat tudnak
hozzátenni ezekhez az igazán kitűnő, de számomra már
lezárt világot jelentő muzsikákhoz.
És
nem kellett csalódnom: élvezetes este kerekedett.
A
gyengébbekkel kezdem.
Ezúttal
Baktai Anikó volt az egyetlen, akit
mércén alulinak találtam: kevés dolgot tudok kevésbé
elviselni, mint a szenvelgést. Hiába jó a hangja és
hiába jött most elő valami személyesebb hangvétellel,
ez felfogás engem riaszt, nem kérek belőle. Inkább néhány
hamis hang, mint egyetlen hamis érzés.
Először
találtam élvezhetőnek Puskás Péter
produkcióját. Azt nem mondom, hogy jó lett volna, de
legalább nem volt idegesítően gyenge. Maga a figura,
amit hoz, nem áll hozzám közel, de el kellett ismernem,
hogy igen szuggesztív produkciót vitt a porondra. Kis
énekkel, de annál nagyobb mutatvánnyal.
Most
tetszett előszor Bocskor Bíborka. Én
kezdettől fogva a Megasztár nagy tévedésének gondolom,
szerintem nem tud énekelni, és számomra az a sejtelmesség,
titokzatosság és elvontság, amit neki tulajdonítottak
a zsűri tagjai, még egyszer sem nyilvánult meg. Most
sem, de most nem is kellett, mert jó kis dixit adott
elő, és ehhez a műfajhoz nem kell sem filozófiai mélység,
sem bugyros lélek.
Kontor
Tamás ömagához képest volt gyenge leginkább,
a produkciója kellemesen, de nagyon könnyen felejthetően
töltötte ki a két percet.
Innen
jönnek a jobbak, és gondban is vagyok velük, mert nem
igazán tudok sorrendet felállítani Rúzsa Magdolna,
Varga Ferenc és Szabó Eszter
között. Ha Magdát most gyengébbnek láttam egy hajszállal
a többieknél, az a semmi különöst nem mutató első perce
miatt van, túl későn villantott, váltott, mutatott valamit,
aztán a befejezés megint érdektelenebbre sikerült a
vártnál. Ferenc nem először énekelt nagyot, magával
ragadó és nagyon markáns előadói kvalitásait szépen
kamatoztatta. Eszterről nehéz lenne megállapítanom,
hogy szándékosan fogta-e vissza magát ennyire avagy
ezúttal nem találta meg sem a számban, sem magában azt
a pluszt, ami magasan a többiek fölé emelhetné. Így
is nagyon jó, de én folyton azt várom tőle, hogy elkápráztasson
és lenyűgözzön.
Nem
először találtam a legjobbnak Póka Angélát.
És ha eddig párszor szemére vetettem, hogy átütő előadói
személyisége és csak szuperlatívuszokkal illethető hangja
csupán amiatt a görcsösség és látszólagos erőlködés
miatt nem tudott maradéktalanul érvényesülni, amit tetten
érni véltem a szerepléseiben, akkor most örömmel tapasztaltam,
hogy alig maradt valami a fölös feszességből, merevségből
és bizonyítani vágyásból: végre játékos volt, könnyed
- és természetesen fantasztikus.
*
Nehéz
megjósolni, milyen meglepetésekkel szolgálhatnak még
a versenyzők a továbbiakban. A következő két kiesőnek
Bíborkát és Anikót sejtem, és nagyon sajnálnám, ha Tamástól
őelőttük kellene elbúcsúzni: szeretném még egy szál
gitárral hallani őt a legjobbak között. Ferenctől még
várok egy-két intellektuális produkciót, Magditól igazi
kirobbanó rockot. És nagyon itt lenne az ideje, hogy
Eszter a blúzos hangjával megszorongassa Angélát, hogy
méltó társa legyen az utolsó döntőben.
De
hol van az még!
Addig
roppant meglepő dolgokra is sor kerülhet. Még az is
megtörténhet, hogy az MDF bejut a Parlamentbe.