|
|
Üzenetek: |
|
|
|
|
Írni kellene a Mozgónak az ehavi Hónaplót, de valahogy
eddig nem sikerült rávenni magamat, halogatom egyik napról
a másikra. Most kapóra jön nekem, hogy a szokásos 15-i
leadási dátum ebben a hónapban munkaszüneti nap, így egy
újabb napnyi haladékhoz jutok. Azzal áltatom magam, hogy
a fejemben már hosszabb ideje megvan félkészen a majdani
jegyzet gerincét képező szövegrész, már a címét is tudom
(Gyújts egy jelt!), épp csak meg kell írni, s ilyen esetekben
ez nekem menni szokott. Igen, nem vagyok fejben írós
fajta, inkább munka közben szokott kialakulni, mit és
hogy, amikor hozzáfogok, legfeljebb valami halvány és
egészen általános elképzelésem van arról, mit gondolok
megírhatónak. Az velem igen ritkán fordul elő, hogy konkrét
és pontos képem van az írandómról, az meg végképp különleges
alkalom, ha már a mondatok is előre összeállnak a fejemben.
Verset sem tudok fejben írni, mint ahogy tábla nélkül
sakkozni sem. Nekem a szövegben való előrehaladáshoz szükséges,
hogy az előző mondatot lássam. Ellenben most azt érzem,
csak neki kell veselkednem, és majd egyvégtében kifordul
belőlem a szöveg; ezért is halogatom.
Vagy
azt várom, hogy elteljek a fejem búbjáig magyar
életerővel?
*
Úgy
tűnik, amilyen nagy garral indult (újra) az Edélyi Terasz
Napi
Gonosz rovata, olyan hamar hamvába is halt. Legalábbis
hatodik napja nem tesznek fel új anyagot. Dátum szerint
többé-kevésbé az enyém az utolsó (ha valamiért nincs is
legfelül a címe), elvben holnap újra rám kerülne a sor
(úgy volt, hogy enyém a szerda), de ha az előző napok
sorra kimaradtak, akkor nem is tudom...
*
Örömömre
NZM elfogadta a meghívást egy Pest-megyei író-olvasó találkozóra.
A szervező révemen kért "még egy írót", én Zolira
gondoltam, üzentem neki. Tegnap aztán Barzsó Tibortól
fel is hívott, elmondtam, miről lenne szó, de gondolkodási
időt kért csütörtökig. Este mégis felhívott, hogy már
döntött az igen mellett; aminek én kifejezetten örülök,
habár úgy fest, nem tudunk együtt utazni (pedig eközben
gondoltam kibeszélhetőnek a köztünk lévő feszültségeket),
valószínűleg csak a helyszínen találkozunk. Kiderül, marad-e
majd idő-alkalom privát diskurzusra. (Egyetlen érdekesség:
Zoli megjegyezte a telefonban, reméli, hogy szepelésünket
nem fogja beárnyékolni az a körülmény, hogy más-más hajóban
ülünk. Én biztosítottam, hogy részemről ilyesmi fel sem
merül. Csak később jutott eszembe, hogy vajon esetemben
milyen hajóra is gondolt? Mert tudtommal én semmilyenben
nem ülők.)
-----
Frissítés este. AJJAJ! Éva csak most hozta fel
a mai sajtót. A fekete Kárpáti Igaz Szóban Nagy Zoltán
Mihály, hm, nevezzük úgy, hogy írása. Jézusmária! Most
már tudom, hogy miféle hadihajóba ült bele. Kellett nekem
ezt a rég megbagzott barátságot felmelegíteni. Mekkora
hülye vagyok. Lehet, hogy ezek után mi fogjuk lemondani
a közös utazást? Itt nem szakmai és nem világnézeti és
nem politikai ellentétekről van szó, hanem a gondolkodásnak
egy olyan szintjéről, amelyhez, azt hittem, soha többé
nem kell, hogy közöm legyen.
Sajnos
vannak emberek, akikkek sokkal jobb halálos haragban lenni,
mint beszélőviszonyban.
*
Új
helyen, a nemzeti ünnep alkalmából megújult formában,
és rövidesen új számmal:
|
Megasztár
- 3szögelési pontok
A 3. döntő a vártnál jobbra
sikeredett. De ez nem az értékelhető zenei minőséget alulról
súroló ABBA és BoneyM számoknak volt köszönhető, hanem a
kreatív átdolgozásoknak és a néhány egészen kitűnő előadásnak.
Persze azért volt gagyi
is bőven. Továbbra sem értem, Puskás Péterben és Bocskor
Bíborkában mit lát a zsűri. Szerintem soha nem fognak megtanulni
rendesen énekelni. Sem azt a személyiséget, sem azt a tehetséget
nem látom bennük, ami átsegítené őket az áthághatatlannak
tűnő technikai akadályokon. Ettől persze lehet majd nekik
CD-t gyártani, írni nekik bugyuta szövegű és közhelyes dallamú
számokat, szoftverekkel feljavítani a hangjukat, aztán addig
nyomatni a kereskedelmi rádiókban, amíg a jónép rá nem cuppan.
Ha ezt akarják, akkor értem. De még erre is lenne alkalmasabb
nyersanyag.
Ezzel együtt Varga István
ezúttal valóban igen gyenge volt, nem csoda, hogy kevés
közönségszavazatot kapott. Nem túl nagy veszteség, hogy
kiesett, bár korábban voltak emlékezetes percei, így én
Bíborkával szemben adtam volna neki még egy esélyt a zsűri
helyében. Baktai Anikó ezúttal (is) jogosan jutott tovább
hajszálnyi előnnyel. Bizonyos, hogy sokkal gyengébbek is
vannak nála a mezőnyben, de az is nyilvánvaló, hogy igazán
nagyot, egyénit énekelnie még egyszer sem sikerült; meglehet,
valóban elrontotta a vendéglátóipar.
Itt
jön a nívóhatár. A jobbakat korábbi két cikkemtől eltérően
most nem fordított, hanem a nekem tetszés sorrendjében említem.
1. Póka Angéla jól kitolt
az ABBÁt és BoneyM-et előtoló popmarketinggel. A hatvanas
évek legendás zenekarának, a Yardbirdsnek gregorián alapokra
írt Still I'm Sad c. számát énekelte el, amelyet mellesleg
a BoneyM is feldolgozott. Feltehetően – amerikai zenei múltját
tekintve – pontosan ismerte a szám előtörténetét, zenei
ízlésének megfelelő alapot keresett és talált, így aztán
produkciójának köze sem volt a diszkófílinghez. Szerencsére.
Drámai feszültséget teremtett, olyan érzésem lett, mintha
özvegy tengerészfeleségek balladáját hallgatnám egy Brecht-darabból.
2. Nálam most feljött a
második helyre Kontor Tamás. Remek (kicsit rockos, kicsit
blúzos) countryt kanyarított a The Name Of The Game című
ABBA-semmiségből. Mindezt szép visszafogottan, takarékosan
bánva a gitárjátékkal, hanggal, inkább a belső dinamikát
használva feszültségkeltésre. No, ő az az előadó, akinél
már nem arra figyel az ember, hogy becsúszik-e egy-egy hamisabb
hang. És most végre Charleyre sem hasonlított.
3-4. Legelső favoritom,
Szabó Eszter most holtversenybe csúszott az ezúttal is remek
Varga Ferenccel. Egyformán tetszett a produkciójuk – de
egyformán fogalmazódtak meg a fenntartásaim is. Eszter modorossá
kezd válni. A BoneyM-et pedig nem sikerült legyűrnie, bár
a második percben megmutatta, mennyivel többet tud annál,
mint amennyi a Belfast rágógumizenéjében benne van, de a
kitörése sem hozott többet, mint amit már pontosan ismertünk
tőle: a remek rekedtes-blúzos, robbanékony hangját. Előadói
újításra nem került sor. Nem így Ferenc, aki ezúttal finomságaival,
érzékenységével tűnt ki a mezőnyből, amikor az egyébként
szintén elég gyenge Thank You For The Music c. ABBA-számot
egy remek feldolgozásban előadta. Novák Péter megemlítette,
hogy ez kinek az adaptációja, sajnos nem jegyeztem meg a
nevet. Annyi bizonyos, hogy ennek sem sok köze volt az eredetihez
– újra csak: szerencsére. A harmadik-negyedik helyre csak
azért szorult nálam, mert az érzelmes előadást itt-ott már
az érzelgősség határát súrolta, s én nem igazán szeretem,
ha egy férfi a színpadon szenvelgés-közeli állapotba kerül.
(Bár közönségszavazatokat alighanem épp az ilyesmi hoz.)
5-6. És akkor itt megint
gondban vagyok, először is azért, mert az általam eddig
egyáltalán nem kedvelt Hoffmann Mónika már-már fergeteges
szvinget kanyarított a Waterlooból. Lendületes, szellemes,
mindenképpen élvezhető kis kétperces showja feledtette nemcsak
a lapos ABBA-eredetit, hanem saját korábbi halványságait
is. (Lehet, hogy ő lesz nálam a fejlődő hős?) S ahogy a
többiek, így ő is nyerő tudott lenni azzal, hogy teljesen
elrugaszkodott az általam nem szeretett zenei világtól,
ezért megilleti a legjobbakat követő helyezés. Gondom másik
felét pedig az képezi, hogy az elődöntőben nagyon-nagyon
megkedvelt, de a döntőkben eléggé halványan teljesítő Rúzsa
Magdolna most igen nagyot énekelt, de... Ő volt az egyetlen,
aki azzal együtt tudott jó lenni, hogy meg sem próbált elrugaszkodni
az eredeti ABBA-kliséktől, belehelyezte magát a kijelölt
érzelmi és zenei keretek közé – de ott aztán olyasmit alakított,
amire hajlamos vagyok azt mondani: szakmailag színpadképes
és előadásmódjában a nagyközönség elé való. S ha korábban
hiányoltam nála az érett intellektust és a kreativitást:
itt nem volt rá szüksége, mert pótolta őszinteséggel, átéléssel
és tehetséggel.
A nagy kérdés továbbra is
az, hogy a Megasztár-produkció egészét meghatározó háromszögelési
pontok között (marketingszempontok, közönségízlés, művészi
tehetség) imbolyogva kik lesznek a további kiesők, kik a
mesterségesen benttartottak, és kik jutnak el minden próbát
kiállva a valódi sztárságig - majd győztesként kik fognak
egy év múlva harmatgyenge lemezekkel debütálni. |
|
|
|
|