|
|
Üzenetek: |
|
|
|
|
Hogy
ki mindenki meg nem talált mostanában - persze az Orbán-levelem
okán, amely végül is az ÉSben jelent meg nyomtatásban
és most már a honlapjukon is fenn van (itt
- sajna hosszú ékezetek nélkül!). Sokan jelentkeztek olyan
ismerőseim közül, akikkel évek óta nincs semmilyen
kapcsolatom (telefonon hívott például Boráros János, aki
még a hőskorban, a Kőbányai Sörgyár Illyés Gyula Szocialista
Brigádja nevében hívott meg irodalmi estekre, s akinek
nem kis szerepe volt a beregszászi Illyés-szobor felállításában;
később még évekig - akkor már mint Illyés Baráti Társaság
- kellemes estjeinknek és estéinknek volt szervezője a
Sörgyárban), de levelet írt péládul amerikai ismerősöm
is, akivel legutóbb Ungváron találkoztunk. Teljesen ismeretlen
emberek is megkerestek. A legérdekesebb egy "szomszéd"
emailje volt. Baittrok Miklós tősgyökeres pestiként a
második utcából írt: nagy multi cég ungvári képviseletét
vezeti, egy ukrán céggel szerződve mobiltelefon-hálózatok
kiépítését végzik. Hosszabb ideig dolgozott Csernovicban,
Ivano-Frankovszkban (azelőtt meg arab országokban...).
Mindezt már személyesen mesélte el. Levelére reagálva
én azonnal meghívtam egy kávéra: ha már valóban 2-300
méterre lakik tőlünk... El is jött, jót beszélgettünk,
és olyan dolgok is kiderültek róla, amire Pesten így reagálnának:
"nem mondod!". Például: Miklós Esterházy Péter
első fokú unokatestvére (kettejük anyja édes testvér).
Azt pedig már sorsszerű véletlennek kellett gondolnunk,
hogy a lánya ugyanott végzős, ahol a miénk gólya. Lám,
valóban kicsi a világ.
|
A napokban elég sok webes aprómunkát végeztem, kis finomítások,
linkelések, cserék, frissítések. Kicsit felújítottam az
UngParty
Főkaput, statisztikáim szerint elég sokan itt lépnek
be rendszerembe.
Talán
oda is eljutottam, hogy a hivatalos kárpátaljai magyar
sajtó a Karpaty
Newsra hivatkozva fog közreadni egy dokumentumot.
Ahhoz képest, hogy nyilvánosan eddig le sem íratott a
neve, magánbeszélgetésekben pedig főleg a fújolás ment,
ez már eredmény. Egyszer majd össze kellene foglalnom
ennek az egész projektumnak a tanulságait, a konspirációs
indulást, amikor még rájátszottam arra, hogy ne tudják,
ki írja a jegyzeteket (közben meg életrajzomba
azonnal beleírtam...), aztán a "nyomozást",
amikor egy komoly intézet igen zokon vette, hogy lelepleztem
kamu-honlapjukat, mindenáron ki akarták deríteni, ki ez
a gazamber és ki a besúgója... A sok-sok értetlenség,
felháborodás, ingerült és mocskolódó bejegyzés, főleg
eleinte (bár néha még most is), a vaskos félreértések
(kinek vagyok a fizetett embere?) - és hát persze az elismerések,
főleg magánbeszélgetésekben, néha levélben. Sajnálom,
hogy erről az egészről nem vezettem valamiféle munkanaplót
(itt a Manzárdon meg szándokosan kerültem az önleleplezést),
érdekes lenne nyomonkövetni, meddig volt a fő téma az,
hogy "De ki ez a Kárpáty? És hogy jön ahhoz, hogy...!",
mennyi ideig foglalkoztak azzal, hogy miért nem írja a
szerző oda a valódi nevét, s mikorra értették meg, hogy
mi fán terem egy hírblog, mik a stiláris jellegzetességei,
s hogy mi a különbség az álnév és a nicknév között, hogy
az ember nem azért választ bizonyos műfajú írásaihoz más
nevet, mert nem vállalja őket, hanem azért, mert egy külön
alkotói entitást kíván teremteni. Ki ne tudná, hogy Diurnus
azonos Bodor Pállal, ki ne tudná, hogy Szív Ernő nem más,
mint Darvasi László... És hát azért a mi sajtónkban sem
ismeretlen az írói név, újságírói szignó, egyes szerkesztőségekben
mégis bűnnek tekintik, ha valaki nem a polgári nevét írja
a cikk alá... Szóval, érdekes lenne nyomon követni, hogyan
kezdték a Nyúzt elfogadni, sőt, talán megszeretni. Ma
már nem tudok meglepetést szerezni... Ha egy hivatalos
(és eléggé merev) sajtóorgánum precedenst teremt azzal,
hogy hivatkozási alapnak tekint egy nicknéven íródó magánblogot,
az egyfelől valami áttörést fog jelenteni, másfelől elkezdődik
a Nyúz beemelődése az első nyilvánosságba, amit viszont
nem kívánok. Én legalábbis igyekezni fogok ellenállni
a kanonozációnak és mindent megteszek azért, hogy megtartsam
a blog alternatív jellegét.
De
jó lenne, ha végre társaim is akadnának ebben.
*
FRISSÍTÉS
ESTE. Hoppá! Úgy tűnik, valóban megtörténik az
áttörés. A Nyúzban oly gyakran cikizett Ukrajnai Magyar
Krónika is hivatkozik a blogra. Így írnak egy cikkük bevezetőjében:
[Kovács
Miklós] "soha
nem látott mennyiségű szennyet zúdított pártlapjának legutóbbi
számában Gajdosra és az UMDSZ-re. Van tehát miből „csemegézni”.
Vegyük talán azt az írást, amely alá a pártelnök odaírta
a nevét (úgy néz ki, amióta a karpaty.news-ban megjelent
a „Sz. K. M. tökönszúrta magát” c. — szó szerint így!
— a szerk. megjegyz. — szösszenet, ciki neki korábbi álneve)."
No,
ha nem is egészen pontosan szerepel a blog neve az idézetben,
azért ez mégis kedves. Akarva-akaratlanul tehát valóban
arra a napra sikerült időzítenem ezt a kis önfeltáró jegyzetet
(ugyan, volt még élő olvasó, aki nem tudta volna, ki követi
el a Nyúz jegyzeteit??) - amelyik pillanatban a hivatalos
sajtóban hivatkozási alap lett a Karpaty News. S ha az,
amire fentebb utaltam, bejön, és a a fekete Igazszó közzéteszi
az ukrajnai eMagyar pontokra vonatkozó, először a Nyúzban
megjelent táblázatot, akkor még az az elégtételem is meglehet,
hogy a szembenálló két politikai tábor egyszerre idéz
tőlem. Természetesen mindkettő a saját ellentáborukat
cikiző anyagot. De ezek után azt legalább nehéz lesz a
Kárpáty Nyúzra ráfogni, hogy bármelyik oldal mellett elkötelezte
volna magát. És manapság ez nem is olyan kis dolog.
|
Kótai
fejben vesztett
Ahogy a témában írt legutóbbi jegyzetemet, így
ezt is azzal kezdem, hogy nem értek a bokszhoz, csak szeretem.
Így most sem gondolom, hogy szakmai szempontból értékelhető,
amit írandó vagyok, még csak azt sem, hogy fontos lehet
a véleményem, közismert tudálékosságom okán mégis elmondom
a meglátásaimat, hátha a hozzászólásokból aztán kisül
valami.
Kótai
Mihály kétség kívül a legtehetségesebb magyar öklözők
közé tartozik. Izmos, jó kötésű, ütőerejével, gyorsaságával,
küzdeni akarásával, állóképességével sincs semmi baj.
Én úgy láttam, mostani meccsét - az angliai Hartlepoolban
egyhangú pontozással kapott ki a brit Steve Conway-tõl
-, akárcsak az előzőt, fejben vesztette el. Holott, mivel legutóbb
is ugyanez a brit fiú verte meg, felkészülhetett volna
a másfajta öklözésre. De nem. Ő úgy bokszolt, "ahogy
az iskolában megtanították neki". Nem tudott stílust,
tempót, modort váltani. Bár az első menettől kezdve tisztában
lehetett azzal, hogy az, amit csinál, nem vezet eredményre,
12 meneten keresztül mégis az öszvér csökönyösségével
folytatta ugyanazt a merev, görcsös, fantáziátlan, sematikus
- megint ez a szó jut eszembe: iskolás - bunyót, ami tökéletesen
hatástalan volt az egyéni stílusú, vívó-típusú, táncos
lábú brittel szemben.
Az újabb eredménytelenség láttán bennem felmerül: Kótait
rosszul edzik. Nem biztos, hogy neki kellene kitalálnia
az éppen érvényes taktikát és stratégiát, felkészítenie
magát az akár meccsen belüli stílusváltásokra, a sokféle,
színes, változatos küzdelemre. Valószínűnek látom, hogy
Veres László egysíkúan fejleszti (ha egyáltalán) tanítványa
képességeit, nem készíti fel megfelelően arra, hogyan
kezelje azokat a partnereit, akik nem darálhatók le az
ő jól begyakorolt stílusával.
Ha mindehhez hozzáveszem, hogy Matolcsi József legutóbb
ugyanezen okból szenvedett súlyos vereséget, ő sem tudott
mit kezdeni táncolós, ugrabugráló, "saját bokszot"
játszó ellenfelével, és Veres László minden szünetben
csak összeszidni tudta, amiért nem képes megütni ellenfelét
(holott inkább felkészíteni kellett volna megfelelően)
- akkor szinte biztosnak látszik, hogy a szakmai vezetővel,
és nem a fiúkkal van a baj.
Másképpen hogyan is győzedelmeskedne a rosszabb a jobbikon?
Kótai ugyanis szerintem sokkal jobb Conway-nél, épp csak
kétszer is rútul kikapott tőle, mert fantáziátlanul, bután
öklözött. Nem biztos, hogy ez csak az ő hibája.
|
Megasztár
- a férfiszakasz feljövőben
Bár
továbbra sem kétséges számomra, hogy a tehetségkutató
műsor máris túllépett kitűzött célján, hiszen Póka Angéla
és Szabó Eszter személyében egészen bizonyosan megtalálta
az év két hangjait, de a szombat esték mégis izgalmasak;
ezúttal a fiúk középmezőnye szerzett emlékezetes perceket.
Az első döntőhöz képest ez a
második nagyságrendekkel jobb volt, ami leginkább annak
köszönhető, hogy
a versenyzők nagy többsége
remek zeneszámokat adott elő (nem pedig Hungária-tingitanglikat),
ezekkel volt mit kezdeni, lehetett meríteni az eredetiből
és ki-ki hozzátehette a saját személyiségét. Ugyanis volt
mihez.
A meglepetést ezúttal számomra a nagyon erős fiú-középmezőny
képezte, csupa emlékezetes produkcióval.
De hadd kezdem most is a szerintem leggyengébekkel.
Hoffmann Mónikát és Bocskor Bíborkát én már
aligha fogom megszeretni. Szerintem bűnrosszul énekelnek,
de valamiért előadói hibáikat a zsűri (és úgy tűnik, a közönség
is) hajlamos erényként értékelni. Mónika előadása mesterkélt,
modoros, ő maga is „csinált”, valami
torz önmanipuláció eredménye, hangja és énektudása pedig
enyhén szólva szerény. Nem igazán értem, mit esznek rajta.
Bíborka pedig annyira rossz, annyira távol áll a minőségtől,
hogy ezt már valami alternatív-avantgárd stílusnak gondolják,
holott egyszerűen nem tud énekelni.
Ennél ezúttal csak egy fokkal volt jobb Puskás Péter.
A Depesh Modot - én így látom - nem is ugatja, épp
azt nem tudta hozni, ami ennek a muzsikának a lényege. A
Depesh igenis intellektuális zenét játszik, Péter
azonban felszínesen, hígan, poposan adta elő. És persze
nagyon hamisan. Mint színpadi jelenség azonban, kétség kívül,
a tehetségesebbek közé tartozik
a mezőnyben.
Baktai Anikónak – kiderült ez már korábban is – egészen
kitűnő a hangja. De nem sokat tud vele kezdeni, előadása
minden alkalommal sematikus, begyakorolt panelekből építkezik,
nem tud élményt nyújtani. Whitney Houston-számot előadni
persze nem könnyű dolog, de úgy, ahogy neki sikerült, bizonyosan
nem is érdemes. Színpadon legalábbis.
A második elődöntőn nyújtott teljesítmény alapján én itt
húzom meg a határt. Míg legutóbb a produkciók nagyobbik
részét találtam élvezhetetlennek, most csak az eddig említett
négynél éreztem, hogy nem adott semmit hozzá az estémhez,
inkább elvett belőle. Éppen ezért sajnálom, hogy nem a fentebb
említettek közül eset ki valaki. De nézzük tovább a versenyzőket
a nekem való tetszés fordított sorrendjében.
Hiába nyűgözött le Rúzsa Magdolna AC/DC-s elődöntős
számával (akkor a harmadik legjobbnak találtam), a két döntő
során nem tudta az akkor hozott nívót tartani. Ezt a kedves,
de zeneileg kevéssé igényes Harrison-számot (I Got My Mind
Set On You) megpróbálta felturbórockosítani, de robbantani
nem volt képes. Nem kétséges, hogy énekre termett leányzóról
van szó, az is vitán felül áll, hogy mind hangja, mind előadói
készsége igen figyelemre méltó – a kérdés az, hogy ízléssel,
önismerettel, artisztikus érzékkel követni tudja-e saját
adottságait. Mostani szereplése számomra eléggé kétségessé
tette az igent.
No, és itt jön a férfiszakasz. Alig tudok sorrendet felállítani,
közel hasonló nívójú, kivétel nélkül egyéni és emlékezetes
produkciókat nyújtottak.
Kontor Tamás már most színes színpadi
jelenség, ha nem is hibátlanul, de nagyon szuggesztíven
énekel. Remek show-t csinált, értékeltem iróniáját, játékos
kedvét és bátorságát, hogy voltaképp paródiát
mert előadni. Remek volt, és most kevésbé zavart, hogy néha
Charley-t hallom-látom helyette.
Oláh Szabolcs szerintem teljesen igazságtalanul
esett ki. Korábban sem értettem, miért cikizi a zsűri, én
mindig jobbnak találtam annál, mint ahogy ők értékelték.
Sokáig emlékezni fogok arra, milyen jól megcsavarta Joe
Cocker You Can Leave Your Head On című, Kim Basingert
vetkőztető számát. Teljesen saját, egyéni felfogásban adta
elő; én kitűnőnek találtam a Cocker-féle ércességtől, már-már
parancsoló türelmetlenségtől eltérő, néhol inkább depresszíven
lemondó, másutt reménytelenül sóvárgó felfogását. Nagyon
jól felépítette a számot, érzékkel fokozta a dinamikus elemeket
és a végére csak eljutott valami visszafogottabb katarzishoz.
Nagyon-nagyon tetszett.
A legtisztább, legőszintébb előadás ezúttal
kétség kívül Varga Istváné volt. Hogy valaki tud-e
blúzt énekelni, az genetikai kérdés,
mondtam Évának száma közepén, ezt aztán megelégedésemre
Novák Péter is megismételte, bár más szavakkal,
a zsűriből. Én szívesen hallanék gyakrabban és többektől
ilyen számokat, hiszen legtöbbjüknek nagyon feküdne ez a
stílus. (Amikor például Rúzsa Magdolnát
bekonferálták, annyira erős volt bennem a várakozás, hogy
bár George Harrison neve hangzott el, freudi félrehallásként
(van ilyen?) én Jimi Hendrixet értettem és vártam, hogy,
na, akkor most fog felrobbanni a színpad.)
Nálam az élmezőnybe került Varga Ferenc
Peter Gabriel Sladge Hammerjével. Kiérlelt,
felépített és összefogott, a megalkotottságot és a kitörő
elemi erőt egyszerre bemutató produkció volt, ami feledtette
a kicsit ügyetlen színpadi megjelenítést is.
Itt azonban mégis következik egy szintező
léc, mert Szabó Eszter
és Póka Angéla továbbra sem mérhető a próbálkozó,
változó nívón teljesítő versenyzőkhöz. Más súlycsoportban
vannak, inkább egy nemzetközi zenei nagydíjra jelöltek
sorában tudom elképzelni őket. S ha legutóbb egy hajszállal
Eszter, most Angéla tetszett jobban. Úgy tűnt, Eszter
picit visszaélt egészen elképesztő énekbiztonságával,
néha mintha kicsit öncélúan alkalmazta volna a blúzos-rekedtes
recsegtetést (bár, szó se róla, a Play The Funky Music-hoz
ez kitűnően illet), és ötletek bedobása helyett mintha
inkább rutinmegoldásokat alkalmazott volna. Angéla ellenben
ezúttal lenyűgöző volt, most hallottam ilyen tisztán először,
hogy mennyire szép (erre itt most nincs jobb szavam)
a hangja. A tőle látott korábbi, kicsit számomra erőltetettnek
tűnőekkel szemben teljesen hiteles volt az előadása, helyén
volt minden gesztusa, átélése, finomsága – és távolságtartása.
Az este legemlékezetesebb 2 perce volt előadásában Prince
Nothing Compares c. száma.
Pedig Princet nem is szeretem.
|
|
|
|
|