Tegnap
este az mtv1-en Lévai Balázs Dob+basszus c. műsorában
Máté Péter és Cseh Tamás egy-egy dala és köré kanyarítva
közel félórás riport, sok megszólalóval és bejátszással.
Előbbi dalnokról ne essék szó, holtakról részemről ezúttal
vagy jót, vagy semmit.
A második rész ellenben bennem is, mint az emlékezők
legtöbbjében, felelevenítette azt a semmi máshoz nem hasonlítható
érzést, amit a Bereményi-szövegek és Cseh Tamás előadói
szuggesztivitása együttesen keltett fel. Pedig ha nagyon
szigorúan vesszük, Cseh Tamás éneklése zenei szempontból
mindig is eléggé gyönge volt, gitárkísérete sem a virtuozitásáról
híres. És mégis! És mégis tátott szájjal hallgattuk, megtanultuk
az összes szövegét, és idéztük, ha kellett, ha nem.
Én
sokkal az első lemez megjelenése előtt figyeltem fel rá,
akkor, amikor Az ócska cipő valahol valamikor elhangzott.
Ez a hetvenes évek legelején történhetett, elég kis kölyök
voltam, és talán csak azért jegyeztem meg a számot és
az előadó nevét, mert annyira furcsa volt. Aztán évekig
egyetlen egyszer sem lehetett hallani róla. Amikor a Levelek
nővéremnek megjelent, én mégis pontosan tudtam, kiről
van szó, és azt is, hogy nekem kell ez a lemez. Meg is
szereztem hamarost (voltak csatornáim, több cserepartnerrel
is kapcsolatban álltam, olcsó szovjet komolyzenei lemezeket
küldtem az újdonságokért cserébe), és ahogy minden friss
zsákmányomat, ezt is együtt hallgattuk akkor még népes
baráti körömmel a legényszobámban. El voltunk ájulva.
Ha merész, szokatlan, provokatív volt ez a megszólalás
Magyarországon (mert az volt), akkor többszörösen annak
kellett lennie számunkra, akik nagyobb ideológiai nyomás
alatt éltünk. A Cseh Tamás- daloknak felszabadító ereje
volt számunkra, hasonlót éltünk át, mint amikor egy nyáron
át Ladányi Mihály-verseket olvastunk.
És sorra jöttek a lemezek, és én megszereztem mindegyiket;
legalábbis az első négyet-ötöt bizonyosan. Aztán a Műcsarnok
után valahogy kifújt a dolog; nálam legalábbis.
Később láttam-hallottam Cseh Tamást élőben is. Sajnos
már nem a kamaszos hosszú hajút, hanem a polgárosodott
keltebb arcút. Hangja a régi, számai a régiek – de sem
ő maga, sem a fíling nem lehet soha többé ugyanaz.
Nemrégiben
valami jobboldali felhívás alatt olvastam a nevét. Vágtam
egy fintort, és annyi. Mint amikor az ember az imádott
első szerelméről megtudja, hogy… Azt a régi szerelmet,
azt a Cseh Tamást úgysem veheti el tőlem senki. Még ő
maga sem.