Balla
D. Károly
TEJMOZI
egy
készülő novella műhelyszövegei
1.
közlemény
Évekig
érleltem magamban a szándékot, hogy apámról regényt írjak. Rendezgettem
kusza érzelmeimet, amelyekben keveredett harag a megbocsátással, ragaszkodás
az örök menekülési vággyal, szeretet az eltaszítottság nem múló sértettségével.
Gyakran éreztem úgy, tisztába jöttem kettőnk viszonyával, akár hozzá is
foghatnék a munkához, de valahogy a szándék sehogyan sem tudott cselekedetté
válni. Az esetleges tettre vonatkozó első gondolatom
mindig egy fehér, ágaskodó lóhoz kapcsolódott, amelyet lovasa arra bátorított,
hogy ugorjon át egy szakadék fölött, amelytől irtózik. A félelem,
hogy kudarcot vallok, erősebb volt az elhatározásnál, nem bíztam az előttem
paripa képében megjelenő tehetségemben, túl nagynak és titkosnak éreztem
a szakadékot, amelynek túloldalán az elérhetetlen öreg kalyiba állott.
Láttam apámat, amint meglehetős egykedvűséggel tett-vett
a ház körül, átrakta a fürdőházban a kályhát, kijavította a kerítést a
ház körül, felhasogatta a favágítón a fenyőrönköket, melyek már tavasz
óta ott hányódtak az ablak alatt, a tornác elé meg odadobott pár deszkát,
hogy reggelente ne a vizes fűre kelljen kilépnie. Láttam őt, láttam
szobám ablakaiból, láttam a házban teát főzni, kenyeret pirítani, felállni
sóért, kiskanálért, és láttam a zömök, sötét faépületet is a nyirkos tájban,
és külön a domboldalt az elvadult szedressel, és közelebb léptem, hogy
jobban kivehessem a részleteket, hogy megragadjam őket, belekapaszkodjam
az ismerős formákba és színekbe – de hasztalan. Az
ablakok mögött lassan láthatatlanná vált a táj, és egy idő után csak saját
arcomat láttam az üvegben. Arcomat, amelyről néha ugyanolyan nehéz
megállapítanom, vajon a sajátom-e, mint régi leveleimről vagy kamaszvágyaimról,
mint az apám mellett az ő fiaként megélt múltamról, eltaszított és árva
jelenemről, a fülembe érthetetlen szavakat suttogó jövőtől. Álltam az
ablak előtt, mintha valami út végén, ahonnan már nincs tovább, néztem
arcomat, a létezés tétova, elmosódó jelét. Úgy éreztem,
elvezettem egy jelet az út végéig, és aztán elvesztem. Gyere, találj meg!,
apám, tedd értem tűvé a lét kuszaságát, nyisd rám a beszorult ajtót, fogj
kézen, vigyél magadhoz, oda, a szakadékon túli házadba, amelyben oly ritkán
lehettünk vendégek, s amelyből idő után végleg kizártál mindnyájunkat.
Újra megjelent a fényes, fehér szőrű paripa,
ágaskodott és fújtatott, és én nem tudtam, melyikünk irtózata nagyobb,
melyikünk fél jobban attól, hogy sem erő, sem lendület, sem vágy, sem
akarat nem lehet elegendő a tátongó mélység leküzdéséhez. Apám öreg faháza
az egyetlen értelmes, de elérhetetlen valóságnak tetszett, míg húgom,
öcsém és én magam a jelenlévő, de értelmetlen és absztrakt világot alkottuk,
amelyet őtőle eltávolodva hiába találtunk, alkottunk vagy képzeltünk magunknak,
mert beszőtte az álszentség, a csalás, a megvesztegetés; mintha ő, apám
lenne a tiszta és biztonságos öreg kontinens, és mi a Semmi óceánján túli
ismeretlenség. Tudtam ezt én, tudták vagy érezték a testvéreim, tisztában
voltunk azzal, hogy amióta az apai ház kivetett magából, csak árnyak vagyunk.
Valóságosnak tettettük magunkat, mintha tanulnánk,
mintha az életre készülnénk, mi, álemberei az Új Világnak, annak egy ismeretlen
sarkában, ahol jelen volt az újat oly gyorsan behálózó korrupció valahány
emlékeztetőjegye, jelen volt lélek és test prostitúciója, a fertő
és romlás, a hanyatlás és enyészet, amelyből sem kilábalni nem vagyunk
képesek, sem megszokni annyira, hogy ne érezzük magunkon az állandó hullaszagot.
Ám ezt így, ilyen nyersen kimondani egyikünk sem merte, én is csak annyit
vallottam be öcsémnek, hogy igazság szerint gyakran
ébredek nosztalgikus vágyódással ama ország után, amelyben rozoga körhinták
voltak és derűs kisvárosok, s a föld itt-ott picinykét remegett. Mostanság
minden olyannak tűnik, mint egy átlagos államban: van kormány, vannak
városok, utak, folyók, csillogó-villogó autók, újdonsült milliomosok,
köztisztviselők számtalan változatban, bankárok, tolvajok, rendőrség –
ám mindez valahogy vacakul rímel a szokványos életről alkotott elképzelésekkel;
csak ezt, csak a szokványságot, az unalmat, a kisszerűséget róttam fel,
szót se ejtettem az életemen hatalmasodó hullafoltokról, sem arról, hogy
megőrizni remélt fiatalkori eszményeimben elmerülve hányszor éreztem mérhetetlenül
idegennek azt a valakit, aki az én szememen át, az én fejemből immáron
felnőttként nézte meglehetős ijedelemmel ezt a tobzódó dekadenciát, aki
elkeseredett igyekezettel hátrált volna vissza a múltjába, de aki sehogyan
nem tudott kilépni a kétségbeesésből – mert közte
és a különös, zseniális, koraérett iskolásfiú között olyan fényűr és olyan
árnylepel húzódott, amelyet semmilyen erő nem győzhetett le, nem szakíthatott
át.
Talán
azt kellene elmesélnem, hogy azon az utolsó nyáron, amikor még mind együtt
laktunk tágas városi lakásunkban, minden reggel feszítő vágy ébresztett,
s amint hasamra feküdve félig még álomban, félig már éberen próbáltam
legyűrni a test számomra akkor még alig ismert kényszerét, amelyet egyaránt
éreztem kellemetlennek és örömöt kínálónak, szégyenletesnek és büszkeségre
feljogosítónak, aközben első gondolatom mindig akörül forgott, vajon derűs
reggelre ébredtem-e, vajon besüt-e a nap apám műtermébe. Ez mindennél
jobban foglalkoztatott, meglódította vagy visszafogta fantáziámat aszerint,
hogy a nyugati égre nyíló ablakom milyen foltot rajzolt a padlóra, fényeset
és éles kontúrút avagy csak amolyan elmosódott-világosat, ebből következtettem
arra, hogy túlnan, a ház másik oldalán süt-e a nap, s ha igen, eléggé
erősen és folyamatosan-e, netán csak bágyatagon, felhők mögül kibukkanva.
Ha borút láttam, akkor az ébresztő feszülés hamarább abbamaradt, ám ha
verőfényt sejtettem, akkor fokozódott izgalmam, s egyszerre sarkallt arra,
hogy mihamarább felkeljek, illetve arra, hogy minél tovább ágyban maradjak,
dédelgetve az egyre égetőbb sóvárgást, kicsiholva testemből az önző örömöt,
éretlenül ahhoz, hogy feltételezhessem: az effajta vágyaknak létezne egyszemélyű
beteljesülése, s lenne egyáltalán valami értelme
a szenvedélyeknek, ha az ember a maga számára tartogatná csak őket.
A
modellek szinte hajnalban érkeztek. Az egészen korai fényeket és az egyetemista
lányokat kedvelte leginkább apám. Az időpont nekik is megfelelt, innen,
a műteremből mentek az óráikra, felfrissülve és élénken, nem úgy, mint
álomittas társaik, akik az első órát általában végigbóbiskolták. Apám
modelljei már hozzánk is felvillanyozva érkeztek, csitítani kellett őket,
hogy minket fel ne ébresszenek; erre aztán megjátszott buzgósággal kezdtek
óvatoskodni, lábujjhegyre álltak, suttogtak, de a surranásaikkal és sistergésükkel
keltett zajok mintha még élesebbek, vagy legalábbis izgatóbbak lettek
volna a természetesnél. Én ilyenkor már rég ébren voltam, megállapítottam,
süt-e a nap, s ha úgy véltem, hogy igen, akkor kivártam, míg a lányok
apámat követve betipegtek a műterembe, megitták kávéjukat, amellyel a
mester kedveskedett nekik, aztán levetkőzve várták, hogy beállítsa őket
a szükséges pózba, s amikor az alig hallható muzsika első foszlányai a
frissen felnyitott festékes tégelyekből áradó illattal szinte egyszerre
szűrődtek be hozzám, kikeltem ágyamból.
Csak résnyire kellett nyitnom az ajtómat,
és máris ráláttam a szembülsőre, a műterem tejüveggel berakott ajtajára.
Apám roppant kényes volt a fényre, azt mondta, arra a kevésre is szüksége
van, különösen délután, amennyi a világos előszobából érkezik, ezen kívül
a tejüveg szépen szórja a fényt, ezt tétetett a tetőablakba is, ettől
vált a műterme szemet bántóan ragyogóvá, hunyorgott ő is, de épp ezzel
az összecsippentett szemével látta olyannak a világot, amilyennek szerette,
a tárgyakat eltúlzottaknak, saját kontúrjaikon túlcsordulóknak, a színeket
vibrálóknak, egymásba rezgőknek, a viszonyokat valószerűtlenségükben feltárulkozóknak.
Én nem láttam ezt a rejtett valóságot sem a műteremben, sem magam körül,
tekintetem a tejüvegre tapadt, indult a mozi.
Bár mozgó képet leginkább csak addig láttam,
amíg apám instruálta, beállította modelljeit. Leültek és lábujjhegyre
álltak, guggoltak és könyökre dőltek, emelték, nyújtották karjukat, hajlították,
átvetették, keresztbe tették lábukat, oldalt fordultak vagy szemből, lebbent
a hajuk, domborodtak fent és lent, elöl és hátul, mígnem mozdulatlanná
váltak, apám felhangosította a gramofont, és én meredhettem vállra és
combra, kebelre és ölre, képzeletben egészítve és élesítve ki a fényes
tejben úszó részleteket, visszaidézve vagy továbbforgatva azt, amit láttam
vagy látni szerettem volna. Ilyenkor már bennem pergett a film, én vetítettem
rá vágyképeimet a tejüvegre, így hatoltam be a műterem elzárt világába,
így férkőztem közelébe titkoknak és tilalmaknak, meztelen nőknek – és
apámnak.
Mígnem egyszer, amikor legmélyén lebegtem
teljes révültségemnek, anélkül, hogy a zene félbeszakadása ezt előre jelezte
volna számomra, váratlanul felhasadt a mozivászon, és meztelen testére
öltve apám egyik ócska festékes köpenyét elő nem lépett a csodák országából
a legszebb tündér. Komoly, barna szeme oly rejtelmesen
átlátszatlan volt, akár egy távolkeleti hipnotizőr tekintete, és ha valakire
egyenesen rábámult, szeme alsó pereme és nedves alsó szemhéja között fehér
félhold bölcsője húzódott. Hosszú pilláiról azt gondolta az ember, sötétíti
őket, és ez így is volt. Vonásait két dús, kiszáradt ajka mentette meg
a manócska-kellemtől, s amint ezekkel az ajkakkal megformált egy
hangtalan szót, köszönést talán, és amint szuggeráló mély barnaságával
egyenesen a szemembe nézett, én ott helyben meghaltam és megszülettem,
elkárhoztam és megváltva feltámadtam, igen, ez volt az az ismételhetetlen
csoda, amikor eddigi életemben egyszer megtapasztaltam
az átváltozást, a nagyszerű és fájdalmas átlényegülést, amelybe
egyaránt belesűrűsödött az addig volt és az ezután következő létem. Ott
és akkor semmisült meg az apja titkaira sóváran áhítozó fiú és talpra
állt bennem a férfi. A kamasz elpirulva lesütötte volna szemét és szégyenében
se moccanni, se szólni nem tudott volna, de a férfi nemcsak hogy állta
az egymástól távol ülő szemek átható fekete tekintetét, hanem kilépett
az ajtónyílásból, tett egy mozdulatot, és talán felindultságában a nő
elérhetősége iránt, elragadtatásból sápadt, kéjsóvár
bőre, ruhája alatt rejtőző, vad és természetes meztelensége iránt,
megérintette a vállát ott, ahol az ócska festékes köpeny félig lecsúszott
róla. |