Pénteken
késő este nagyon szép filmet láttam. Pedro Almodóvar: Beszélj hozzá!
- DunaTV. Nem vagyok az a könnyen meghatódós fajta, sőt, ha észreveszem,
hogy meg akarnak hatni, el akarnak érzékenyíteni, akkor zsigerből ellenáll
a cinikus énem - de ez a film most nagyon mélyen megérintett. Azt hiszem,
azzal ért el ilyen erős hatást nálam,
hogy valami egészen sajátos módon keveredik benne a vaskos életszerűség
és a művészi lebegtetés. Ócska közhelyek keverednek lehelet-finom metaforákkal,
az otromba valóság behatol a poézisbe (szinte úgy, mint ahogy a töppedt
szerető a női nemi szervbe a némafilm-betétben), a művészet abszraháltsága
pedig belengi, átszellemíti az életszituációkat. Éppen a legelvontabb
és legkevésbé verbális kifejezőeszközöknek (tánc, zene, némafilm - és
általában a vizualitás) jut kulcsszerep a folytonos narráció (vö. Beszélj
hozzá!) átlényegítésében, a helyzetek és történések más dimenzióba emelésében.
Egy idő után már nem lehet a sorozatos véletlenekre azt mondani, hogy
„ilyen nincs”, mint ahogy sorsszerű bekövetkezésekre se fogható rá: tudni
lehetett előre. A meglepő válik magától értetődővé és a
hihetelen egybeesés lesz természetessé. Meghatni sem az hat meg, ami „megható”,
hanem ami „közben” van. A beszéd közben a látvány, a látvány alatt a zene,
a zene közben a mozgás vagy mozdulatlanság. És az egész fölött lebegő,
nagyon könnyen átélhető, de végtelenül nehezen megfogalmazható érzés.
Érzem, hogy torkon ragad, de én nem tudom „viszontragadni”, értelmező
szándékom csúfos kudarcot vall, nem tudok gondolkodni, képtelen vagyok
mondatokat formálni - ömlenek belém a teljesen köznapi filmbéli mondatok,
elragad a zene és a látvány, megszűnök magamat kontrolláló lénynek lenni,
és gyermeki felszabadultsággal feltör belőlem a zokogás.
Mondom,
nem vagyok elérzékenyülős típus, és dehogy tud már engem meghatni enyhe
értelmi fogyatékosság, baleset, kóma, halál és halálos szerelem vagy barátság,
ellenkezőleg, inkább kiábrándít, ha „már megint” a nagy és örök - és éppen
ezért csontig lerágott - témákkal törnek rám filmben, irodalomban, zenében,
festészetben. De ez után a film után Évának még másnap reggel sem tudtam
elmesélni, mi érintett meg benne.
Sajnos
nem állíthatom magamról, hogy módszeres és tudatos filmnéző, pláne mozibubus
lennék. Úgy kezdek filmet nézni, hogy semmit sem tudok a rendezőről, nincs
a fejemben a filmográfiája, nem ismerem munkáinak a szakmai fogadtatását,
közönségsikerét, díjait, nem olvastam a nyilatkozatait, gőzöm sincs ars
poeticájáról. Valaha régen kicsit másképp volt, rendszeresen olvastam
a Filmvilágot, és ha Pestre utaztam, programszerűen ültem be a mozikba,
hogy heti 15-20 filmmel a fejemben térjek haza (Tarkovszkij-sorozat a
Tabánban! Bunuelek, Greenewayek a Művészben! Antonionik
a Metróban, Kossuthban!). Eleinte magamban, később már Évával is. De csak
addig, amíg szórakozni, és nem dolgainkat intézni jártunk Mo-ra. Aztán
az alapítványi, kiadói, könyvterjesztői (no meg írói) ügyeink miatt megritkultak
a mozizásaink. De közrejátszott az is, hogy először éppen akkor törték
fel és rabolták ki a kocsinkat, amikor egy új magyar filmet néztünk meg.
Mire az ügyeinket leépítettem, az én nehézkességem lett a legfőbb akadály.
A
sok évvel ezelőtt céltudatosság helyett azóta (ebben is) sokkal inkább
„esetleges és élménycentrikus” lettem, azt nézem, ami éppen adódik - és
a még oly fontos háttérinformációk se nagyon érdekelnek. Ha mégis, akkor
inkább utólag nézek utána (így tudtam meg pl., hogy a nagyon csúnya balettoktató
szerepét Geraldine Chaplin játszotta - naná, hogy nem ismertem fel). A
rövidke ismertetéseken kívül elolvastam vagy 5 komolyabb kritikát is a
filmről, s megtudtam, hogy a szakma krémje voltaképp inkább fanyalgott
a filmen s nem fukarkodott a negatív jelzőkben. Orsós László Jakab szerint
pl. a film nem szól semmiről, Báron György szerint pedig enyhén giccsbe
hajlik. Előbbinek az ellenkezőjét gondolom: ez a komlex művészetet megcélzó
totális film, és szememben igenis alkalmasnak mutatkozott az életegész
megragadására. Utóbbi megjegyzésről meg azt gondolom, a Beszélj hozzá!
épp abban zseniális, hogy a magukat kínáló szép banalitásokat - ha tetszik:
giccses helyzeteket - a rendező át tudta hatni igazi művészi erővel, vizuális
poézissel. Ha ez a film giccs, akkor giccs ez is:
Szeretlek,
mint anyját a gyermek,
mint mélyüket a hallgatag vermek,
szeretlek, mint a fényt a termek,
mint lángot a lélek, test a nyugalmat!
Szeretlek, mint élni szeretnek
halandók, amíg meg nem halnak.
(S
mint ahogy ezeket a sorokat sem önmagukban, hanem az Óda egészében kell
nézni, ugyanígy a film egy-egy érzelmesebb jelenetét is - szó se róla,
vannak ilyenek! - a műegész poétikus teljességében kell szemlélni.)
A
filmkritikákat és műélvezetet illetően tehát, azt hiszem, inkább megmaradok
élményközpontú tudatlanságomban.
*
Már
napokkal korábban megjelent az a Bárdi Nándorral készített hosszú interjú,
amelynek a címét tőlem kölcsönözte, s erre utal is a lábjegyzetben - de
én csak most bukkantam rá és olvastam el a Transindexen. Lásd.
Úgy gondoltam, jó alkalom, hogy személyes digitális irattáramat most épp
a hivatkozott esszémmel gyarapítsam. Lásd: A
mumus és a kék madár.
*
Tegnap
újraindítottam identifikciós lexikonjátékunkat ezzel
a felhívással. Mára az első definíció is megérkezett a pánspermium
fogalmára: lásd
|