Balla D. Károly
Írói fogás, amelyet megfelelő történelmi ismeretek hiányában alkalmaz
a szerző. Félve attól, hogy olyan fogalmakat talál használni, amelyek
az adott korszakban már vagy még nem léteztek, szándékosan és nyilvánvalóan,
lehetőleg sorozatosan megszegi a korhűség követelményét, azt a látszatot
keltve, mintha ez nem hiányos tudásának a következménye, hanem írói
koncepciójának a része lenne.
Diploma Oresztész
összesen 16 szemesztert végzett az argoszi egyetemen, azaz nagyjából
8 éven át járt falai közé, ám, ahogy ő fogalmazta: jó sorsa megóvta
attól, hogy diplomát szerezzen. Előbb fizikát hallgatott esti tagozaton,
három és fél tanév volt mögötte, amikor megszakította tanulmányait.
Döntésében számos tényező játszott közre, ő maga leginkább ezt szerette
mondogatni: "Elmúlt a szerelem. A nőt is otthagyjuk, ha már nem
szeretjük." Azaz úgy állította be, mintha döntésének emocionális
háttere lenne, és nem józan megfontolások állnának mögötte. Ami részben
igaz is volt. Mégsem teljesen, mert Oresztésznek nem annyira az érzelmi
vonzódása, mint inkább érdeklődése és szemlélete változott meg. Korábbi
"veleszületett" materialista világnézete Ágnes idején még
csak meg-megingott, Júlia mellett meg is tépázódott, Elektra bűvkörében
pedig, ha időlegesen is, de teljesen megdőlt. Többé nem hitt a világ
tudományos megismerhetőségében, ezért álszent dolognak gondolta, hogy
továbbra is differenciálszámítást, termodinamikát és kvantumelméletet
hallgasson, és ezen a téren szerzett ismereteiről, mint hasznosnak és
valóságosnak hitt tudásról számoljon be a vizsgákon. Mindezen felül
döntésében szerepet játszott a dac, a lázadásra való hajlam is; tudta,
ha az évfolyam egyik legerősebb hallgatójaként nem valamely kudarcok
miatt, hanem éppen egy eredményesen zárt szemeszter (a hetedik!) elvégzése
után jelenti be kilépését, ezzel kellő mértékben tudja környezete számára
demonstrálni besorolhatatlanságát, azt, hogy nem hagyja magát valamely
kijelölt úton végigvezetni. Jól számított, tanárai felháborodtak, Egiszthosz
szinte tombolt, anyja sopánkodott, baráti körében is általános volt
az értetlenség. Külön élvezetet jelentett számára, hogy ellenállhat
a hosszas rábeszéléseknek, hogy dékánja hiába keresi fel apját a hivatalában
és próbál lelkére beszélni, mert Egiszthosznak azt kell mondania, amit
legkevésbé esett kedvére beismerni: hogy nem tud hatni a fiára.
Oresztész
kiiratkozott és munkahelyét is otthagyta (a félvezetők fizikájával foglalkozó
tanszék technológiai laborjában dolgozott).
Egy
évvel később, már tankönyvkiadói korrektorként, felvételt nyert ugyanazon
egyetem filológia karára, és 9 (!) elvégzett szemeszter után ezt is
otthagyta. Nem, a bölcsészet iránt nem a szerelme múlt el. Az sem igaz,
amit néha legendaként terjesztett magáról, hogy tudniillik az akkor
egyik legfontosabbnak tartott tantárgyból, tudományos ateizmusból nem
volt hajlandó vizsgát tenni, inkább megszakította tanulmányait. (Bár,
szó se róla, éppen ez lett volna a következő vizsgája, és Éva még a
kötelezően bemutatandó forrásjegyzeteket is elkészítette számára; alig
hihető, hogy Xixai professzor, a spártai elkötelezettségben Egiszthosz
fegyvertársa ne adta volna meg neki akár a jelest is.) Amiből ekkorra
elege lett, az nem a tudomány és nem a filológia és még csak nem is
a tanulás, hanem: maga az egyetem. Környezete ezen is kellőképpen megütközött,
főleg, miután (ahogy ezt a dolgok logikája is megkövetelte), a munkahelyét
is otthagyta. Alig néhány hónap múlva megalapította Argosz legújabbkori
első folyóiratát Kidotaphisz címmel és végképp elkötelezte magát az
irodalomnak. Sem ekkor, sem soha későbbi életében egyetlen pillanatra
sem gondolta fölöslegesnek sok évi tanulmányait, sem mulasztásnak azt,
hogy idő előtt otthagyta az egyetemet - és soha nem tapasztalta hiányát
a diplomának.
Esszéregény Olyan
írásmű, amelynek létrehozására akkor szánja magát az író, amikor egyetlen
életképes története sincsen ahhoz, hogy valódi regényt írjon.
Fragmentum Az író számára a legkényelmesebb, az olvasó számára a legidegesítőbb közlési forma. Egyszerre hiányzik belőle az egész egysége és az epizód lezártsága. A fragmentum úgy ragad ki, hogy nem ragad meg. Legfeljebb az emlékezetünkben.
Játék és vita Amikor
egyik levelében Júlia azt állította, hogy: "Te játszani is úgy
játszol, mintha fát vágnál", az ifjú elég komolyan megsértődött,
leginkább azért, mert a penge telibe találta. Oresztész ugyanis valóban
roppant módon szeretett játszani, de ezt a vágyát legtöbbször valami
merev programszerűséggel elégítette ki. Mondhatni: játékaiból hiányzott
a játékosság. "Akkor most barkochbázzunk", mondta, ha pillanatnyi
csend állt be a társalgásban. Megtette ezt akkor is, ha kettesben sétált
Júliával, akkor is, ha hárman-négyen éttermi asztalnál ültek, de akkor
is, ha a tízfős házibulizó társaság pár órányi intenzív táncolás után
lerogyott kicsit pihenni. "Én már gondoltam, kérdezhettek"
- rikkantotta Oresztész, és nem hangolta le a többiek ajkbiggyesztő
elutasítása. "Akkor gondoljál te. Tárgy?" - szegezte neki
a társaság azon tagjának, akiben akár csak a leghalványabb hajlandóságot
felfedezni vélte. Nem adta fel akkor sem, ha első próbálkozásával kudarcot
vallott. "Na jó, akkor játsszunk Mr. X.-et. Én vagyok, hmm, mondjuk
Mr. Bé. Kérdezhettek!" Tudta jól, ebben a játékban a kérdezők hatalmas
fölényben vannak a feladóval szemben, ami talán kecsegtetheti őket,
ezen felül számított a természetes emberi kíváncsiságra - "Ugyan
kicsoda lehet az a híres ember, akinek B-vel kezdődik a neve?"
-, így előfordult, hogy valaki felelőtlenül megkérdezte: "Te festetted
meg Vénusz születését?" Oresztész azonnal lecsapta a magas labdát:
"Nem, nem vagyok Botticelli!" Erre még ketten-hárman beszálltak:
"Te fordítottál magyarra egy román népballadát, amelynek a címe
egy mozgalom jelszavává vált?" "Nem, nem vagyok Bartók Béla.
De a Csak tiszta forrásból nem a címe a balladának, hanem a záró sora."
Erre valaki elhatározta, most kérdez valami rafináltat: "A te regényedben
szerepel Woland és Azazello?" De Oresztész azonnal kapcsolt: "Meg
Korovjov! No és persze a Mester és Margarita. - nem, nem vagyok Bulgakov."
- Oresztész roppant módon élvezte ezeket a pillanatokat. Ebben bizonyára
szerepet játszott a tudás-fitogtatás hiúsága is, mégsem ez volt a fő
motiváló erő, hanem, hogy szüksége volt az effajta stressz-közeli helyzetekre,
amikor is felszökhetett az adrenalin-szintje, kipirulhatott az arca
és valami édes részegítő érzés foghatta el. Ezért akart mindenáron játszani,
ezért erőltette rá társaságára. És ha nem sikerült sem barkochbára,
sem Mr. X.-re rábeszélnie őket, előjött a szópókerral, a különböző szekreter-játékokkal,
az információs-asszociációs páros próbával, végül az "Ezt mutasd
meg"-gel. És ha sorra mindegyiket elutasították, még akkor is akadt
ötlet a tarsolyában: "Na jó. Akkor gyufaszálat gyújtok és körbeadom.
Akinél elalszik, annak mindenki feltehet egy rázós kérdést. Ha az illető
válaszolt, ő gyújtja a következő gyufát". Ebből aztán nem ritkán
több órás "őszinteségi játék" alakult, amely, mutatta a tapasztalat,
bizonyos ponton beszélgetéssé, nem ritkán heves szócsatává vált. Már
senki nem akart gyufát gyújtani, még kevésbé táncolni: hajnalig faggatták
egymást és mondták a magukét, cáfoltak és igazoltak, érveltek és hosszú
bizonyításokba bocsátkoztak. Mindezt nem egyszer hajnalig. Néhány ilyen
házibuli alatt igen alaposan megismerték egymást - és önmagukat, ahogy
ezt a delphoi szentély felirata megkövetelte. Oresztész még hosszú évekig
ezeknek a vitáknak a tapasztalatából profitált, itt tanulta meg nézeteit
a legérthetőbben és a legnagyobb bizonyító erővel kifejteni. De itt
tanulta meg azt is, hogy jó vita elképzelhetetlen ellentmondás nélkül,
így nem egyszer vállalta Hádész ügyvédjének szerepét: ha túl nagy volt
az egyetértés, akkor a saját véleményével ellenkező kijelentéseket kezdett
tenni, ezzel késztetve a többieket, hogy a sajátjuk mellé új és újabb
érveket sorakoztassanak fel. Maga is itt tanulta meg a jó vita alapszabályát:
mindig új, mindig más argumentumokat kell felhozni, különféle területekről
vett példákat kell említeni, analógiákat találni, indukálni és dedukciót
végezni, ellentmondásokat találni az ellenfelek okfejtésében - közben
a sajátunkat is folyamatosan felülvizsgálni. Vitázni csak azzal, azokkal
érdemes, akik hasonló szándékkal fognak hozzá - és semmi értelme azzal
szóváltásba keveredni, aki valamely mély meggyőződés alaptételeinek
folytonos ismételgetéséről hiszi azt, hogy vitázik.
És
megtanult még valamit. Azt, hogy olykor maga az érvelés is teremthet
véleményt. Hogy nincsenek előre gyártott, kész igazságok - az igazság
olyan út, amelyen a mások ellenvetéseivel és a magunk kételyeivel egyaránt
megküzdve haladunk, gyakran meg-megállunk, le-letérünk róla, sőt nemegyszer
vissza is fordulunk rajta - és az út végén nincsen semmi, semmilyen
nagy bizonyosság, semmiféle végső megvilágosodás, mert a megismerés
nem zárható le, az igazság nem porcionális, hanem kontinuus, mint maga
az idő.
Oresztész
egész további életében a még oly éles, "életre-halálra" szóló
vitákat is játéknak, szellemi erőpróbának fogta fel. Ilyenkor felvillanyozódott,
kipirult az arca, gyakran meg is izzadt. Mint akiből hiányzik a valódi
játékosság. Mintha fát vágna szenvedélyesen.
* A szerző most megjelent Szembesülés c. kötete (Pro Pannonia, 2005) járulékos szövegek révén jelenít meg egy hiányzó regényt. Olvashatunk szerzői vallomást, lektori jelentést, számos előszót, részleteket kritikákból, több száz jegyzetet, egy monografikus utószó-tanulmány fejezeteit, lexikon-szerű szómagyarázatokat, a mű keletkezését naplószerűen rögzítő Werk-et. Ezek jelenítik meg a mű tárgyát, a XX. század utolsó évtizedeinek viszonyait "Argoszban", és ezek révén körvonalazódik az a voltaképpeni regény, amelyet a másodlagos közlések segítségével magának az olvasónak kell a maga számára reprodukálnia. - "Ez a regény nem volt, nincs, és nem is lesz soha. Regény nem lesz. Szerkezet, teória, halmaz - igen. Még ábránd, szerelem, szorongás vagy bűnhődés is lehet, csak regény, regény nem, mert lényegét éppen az képezi, hogy hiányzik. Mihelyst lenni kezdene, már egyáltalán nem lehetne. Hiszen attól van, hogy nincs." - állítja a fülszöveg. |
Megjelent: zEtna, 2005/május 2. Képes Ifjúság, 2005/április 24. |
könyvek | laptop könyv | szembesülés | a hiány szócikkei | szembesülés menü | hangoskönyv letöltés | honlapoptimalizálás - google A hiány szócikkei - Szembesülés - Balla D. Károly regénye
|